Κυριακή, 18 Ιουλίου 2010

ΤτΤρΕεεΕεΕμΜΜμωΩωΩ!!!!!!

Η προπόνηση δόνησης και τα αντίστοιχα μηχανήματα αποτελούν μία νέα εξέλιξη στο χώρο της γυμναστικής και έχει μπει πλέον για τα καλά στα γυμναστήρια και στις ζωές μας και στις ζωές των φίλων μας. Όλο και περισσότερο ακούω για τα θετικά τους στην εικόνα και την αίσθηση του σώματος. Αύξηση μυικής δύναμης, αντοχή, ευεξία, ισορροπία, γράμμωση. Δεν είναι λίγοι όμως και όσοι μου λένε πως έπαθαν μικροτραυματισμούς μέσω της τεχνικής δονήσεων και προτείνουν την αποφυγή της. 


Επειδή όπου ακούω πολλά κεράσια κρατάω μικρό καλάθι...είπα να το ψάξω και είδα ότι η αλήθεια είναι, όπως πάντα, κάπου στη μέση. 


H προπόνηση δόνησης είναι μια νευρομυϊκή προπόνηση. Ο ασκούμενος είναι όρθιος πάνω στην πλατφόρμα που παράγει δονήσεις κάθετες και οριζόντιες. Αυτά τα μηχανικά ερεθίσματα μεταδίδονται στο σώμα, ερεθίζοντας το νευρομυικό σύστημα. Το αποτέλεσμα είναι η αντανακλαστική ενεργοποίηση των μυών κατ' επέκταση η μυική σύσπαση. Πιο απλά, πριν αρχίζει το μηχάνημα δόνησης να δονείται, ο ασκούμενος πρέπει να κάνει προσύσπαση, η δόνηση ξαφνιάζει τον μυ με αποτέλεσμα να κάνει ακούσια συνεχώς σύσπαση-χαλάρωση-σύσπαση. Έτσι, στα 30 sec που διαρκεί ένα απλό σετ, μπορεί να γίνουν και 200-300 ή και παραπάνω μυϊκές συσπάσεις. Η διάρκεια της κάθε συνεδρίας είναι 20-30 λεπτά, και στη διάρκεια αυτή ο ασκούμενος παίρνει διάφορες στάσεις πάνω στην πλατφόρμα, στηριζόμενος στα πόδια, στα χέρια ή με τη χρήση ιμάντων ώστε να ενεργοποιηθούν όλοι οι μυικές ομάδες.


Με τη χρήση της μεθόδου αυτής έχει αποδειχθεί πως αυξάνεται η μυική δύναμη και ισχύς της εκούσιας μυικής σύσπασης, καθώς και η αύξηση της απόδοσης σε αθλήματα που απαιτούν εκρηκτικότητα. Έχει φανεί επίσης ότι η χρήση της τεχνικής αυτής βοηθά στην πρόληψη και αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης, ειδικά σε ευπαθείς πληθυσμούς όπως οι μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες. Όσον αφορά στη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος η προπόνηση δόνησης δεν φάνηκε να μπορεί να προκαλέσει σημαντικές προσαρμογές, καθώς δεν προκάλεσε κάποια σημαντική μεταβολή στην καρδιακή συχνότητα προπόνησης. Φάνηκε όμως ότι η μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου και το γαλακτικό στο αίμα παρουσίασαν σημαντικά χαμηλότερες τιμές μετά την προπόνηση δόνησης σε υγιείς ενήλικες. Αναφέρεται επίσης ότι η μέθοδος εκγύμνασης με δόνηση μειώνει το φαινόμενο της κυτταρίτιδας ενώ βοηθάει στην απώλεια λίπους.


Παρόλα αυτά, οι αρνητικές επιδράσεις της δόνησης είναι επίσης τεκμηριωμένες στη βιβλιογραφία. Έχει βρεθεί λοιπόν πως η παρατεταμένη δόνηση υψηλής σχετικά έντασης προκαλεί τραυματισμό βιολογικών κατασκευών όπως τα αγγεία, οι αρθρώσεις, τα περιφερικά νεύρα ενώ σε πειραματόζωα που υποβλήθηκαν σε πρωτόκολλο δόνησης παρατηρήθηκαν αλλοιώσεις στην καρδιαγγειακή, αναπνευστική, ορμονική και νευρολογική λειτουργία. Υπάρχουν ομάδες ανθρώπων οι οποίοι δεν προτείνεται να χρησιμοποιούν τέτοιες μεθόδους, όπως τα άτομα με ρευματοειδή αρθριτίδα, 
θρόμβωση, βηματοδότη, ημικρανίες, λαβύρινθο, κήλη μεσοσπονδύλιου δίσκου. Η χρήση τους από γυναίκες σε περίοδο εγκυμοσύνης και παιδιά απαγορεύεται. Βέβαια, ο κίνδυνος εξαρτάται από τη συχνότητα, την ένταση τη διάρκεια και το είδος της δόνησης.


Οι δονήσεις δραστηριοποιούν περισσότερο το νευρομυϊκό σύστημα και πολύ λιγότερο το καρδιαναπνευστικό. Επομένως, καλό είναι να μην αποτελούν τον αποκλειστικό τρόπο εκγύμνασης, αλλά να συνδυάζονται με συστηματικό βάδισμα, αερόβιες ασκήσεις ή άλλες αθλητικές δραστηριότητες. Επίσης, μελέτες έχουν δείξει ότι η εκγύμναση σε πλατφόρμες δόνησης δεν οδηγούν σε απώλεια βάρους, παρά μόνο εάν συνδυαστούν με ένα σωστά σχεδιασμένο υποθερμιδικό πρόγραμμα διατροφής (όχι που δεν θα το λεγα!! ). 





Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν οι γυμναστές να κατανοούν τη φυσιολογία της δόνησης και τις επιδράσεις της στο σώμα και να επιλέγουν το κατάλληλο πρωτόκολλο στον μέσο ασκούμενο ή αθλητή, να ελέγχουν συνέχεια τη στάση του σώματος κατά τη διάρκεια της προπόνησης, ώστε να πετύχουν τα καλύτερα αποτελέσματα χωρίς να προκύψουν οποιαδήποτε προβλήματα.

Θα το δοκίμαζα...αν και δεν είμαι τύπος του γυμναστηρίου. Ειδικότερα για άτομα που δεν διαθέτουν χρόνο για άλλες μεθόδους εκγύμνασης, ίσως είναι μία καλή λύση. Γιατί ό,τι κάνει κανείς, είναι καλό.  



2 σχόλια:

  1. Πολυ σημαντικη πληροφορια!
    Πολυ καλη αναρτηση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. :) Αναρωτήθηκα και γω για το τι τύπο άσκησης να επιλέξω και γι αυτό και το εψαξα. Ειδικά τώρα που η ζέστη δεν επιτρέπει τις έντονες εξωτερικές δραστηριότητες, εκτός από το κολύμπι, το γυμναστήριο είναι μία λύση. Τελικά επέλεξα τον παραδοσιακό τρόπο γιατί μου αρέσει λιγάκι και η όλη διαδικασία...
    Ευχαριστώ πολύ για το σχόλιό σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...