Κυριακή, 1 Αυγούστου 2010

Η αλήθεια πίσω από την κοιλίτσα...


Το λίπος που συσσωρεύεται στην κοιλιά, εκτός του ότι είναι ενοχλητικό για κάποιους και σέξυ για άλλους (μη με ρωτάς....περί ορέξεως, κολοκυθόπιτα) αυξάνει τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα, διαβήτη και υπέρταση, ενώ προάγει τη φλεγμονή και μειώνει το προσδόκιμο επιβίωσης.

Η περίμετρος της κοιλιάς στους άνδρες δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερη από 102 εκατοστά και στις γυναίκες όχι μεγαλύτερη από 88 εκατοστά. Η αύξηση της περιμέτρου της κοιλιάς πέραν των εν λόγω ορίων αυξάνει τον κίνδυνο τους για μεταβολικό σύνδρομο.

Σύμφωνα με ερευνητές, το λίπος που συσσωρεύουν ορισμένοι άνθρωποι γύρω από τη μέση τους μπορεί ενδεχομένως να τους οδηγήσει σε ακόμα μεγαλύτερο ποσοστό λίπους. Ερευνητική ομάδα από τον Καναδά παρατήρησε ότι λιπώδης ιστός από την κοιλιά παράγει την ορμόνη NPY που προκαλεί την ανάπτυξη κυττάρων που μετατρέπονται σε λίπος. Είναι ήδη γνωστό ότι υψηλά επίπεδα της ορμόνης αυτής στον εγκέφαλο παράγουν συνεχή αίσθηση πείνας.Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε φαύλο κύκλο, όπου η πρωτεΐνη που παράγεται στον εγκέφαλο ωθεί κάποιον σε μεγαλύτερη κατανάλωση φαγητού και συσσώρευση περισσότερου λίπους γύρω από τη μέση, και έπειτα αυτό το λίπος παράγει περισσότερη πρωτεΐνη που οδηγεί σε ακόμα περισσότερα λιπώδη κύτταρα.

Η συσσώρευση του λίπους στην περιοχή της κοιλιάς έχει συσχετισθεί θετικά με την κατανάλωση τρανς λιπαρών τροφίμων υψηλού γλυκαιμικού δείκτη, με το άγχος και τα υψηλά επίπεδα κορτιζόλης στο αίμα. Οι γυναικείες ορμόνες, όπως τα οιστρογόνα, προστατεύουν έναντι της κοιλιακής παχυσαρκίας, γι αυτό και γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση αρχίζουν να συσσωρεύουν λίπος στην κοιλιά.

Λυπάμαι που θα σε δυσαρεστήσω, αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει τρόπος να χαθεί τοπικά το λίπος γύρω από την κοιλιά. Τα υπάρχοντα δεδομένα καταδεικνύουν πως ο όρος τοπικό αδυνάτισμα με μεμονωμένες ασκήσεις ή διάφορες άλλες τεχνικές (κρέμες, ζώνες, σάουνα κτλ. ) προκειμένου να μειωθούν τα αποθέματα λίπους σε συγκεκριμένες περιοχές ίσως να μην ισχύει στην πραγματικότητα. Αυτές οι τεχνικές δεν φαίνεται να είναι αποτελεσματικές. Οι κρέμες δεν μπορούν να εισχωρήσουν στο λιπώδη ιστό, αλλά προκαλούν μόνο υπεραιμία, όπως και η άσκηση.  Σε μια πρόσφατη έρευνα πραγματοποιήθηκε και βιοψία λιπώδους ιστού για να εξεταστεί εάν η άσκηση την «κοιλιακών» όντως μείωνε το ποσοστό λίπους στην κοιλιακή χώρα. Οι εθελοντές έκαναν 5000 τέτοιες ασκήσεις για ένα χρονικό διάστημα περίπου ενός μηνός. Όμως, η συγκεκριμένη αυτή άσκηση δεν είχε ως αποτέλεσμα επιλεκτική μείωση του μεγέθους των λιποκυττάρων της κοιλιακής περιοχής.

Η απώλεια του τοπικού λίπους, που συμβαίνει με τη δίαιτα και τη γυμναστική, είναι πιθανότερο να συμβεί στις περιοχές με την μεγαλύτερη συγκέντρωση αποθεμάτων λίπους (συνήθως στην κοιλιακή χώρα), ανεξάρτητα με το είδος της άσκησης. Ανάλογα με την ένταση της άσκησης οι μυς καταναλώνουν ποσότητα λιπώδους ιστού που βρίσκεται στην αιματική ροή και μπορεί να προέρχεται από κάθε σημείο του σώματος, άσχετα με τους μυς που παράγουν έργο. Η εκτέλεση ασκήσεων για τοπικό αδυνάτισμα η μείωση του σωματικού λίπους σε συγκεκριμένα σημεία είναι αδύνατη. Ιδιαίτερη προσοχή επίσης θέλει σε όσους υποστηρίζουν πως είναι ειδικοί στο τοπικό αδυνάτισμα (ζώνες και φόρμες αδυνατίσματος, κρέμες, μασάζ και διάφορα μηχανήματα). Δυστυχώς δεν υπάρχει καμιά προστασία του καταναλωτή και μάλιστα είναι χαρακτηριστικό πως αυτά τα προϊόντα διαφημίζονται ακόμη και από κρατικά μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Δυστυχώς είναι δύσκολο να απαλλαγούμε από τα λιποκύτταρα άπαξ και δημιουργηθούν. Αλλά ο συνδυασμός της δια βίου ισορροπημένης διατροφής και της αυξημένης φυσικής δραστηριότητας μπορεί να διατηρήσει τα επίπεδα σωματικού λίπους, τόσο στην περιοχή της κοιλιάς όσο και στα υπόποιπα μέρη του σώματος, σε χαμηλά επίπεδα και να προλάβει πολλά χρόνια νοσήματα.


3 σχόλια:

  1. Δηλαδή εννοείται πως όσοι έχουμε κοιλίτσα δεν πρόκειται να την χάσουμε ποτέ?????????????????????????Όσο και να γυμναζόμαστε και όσο και αν μας έχει αναλάβει η καλύτερη διαιτολόγος - διατροφολόγος ever....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Oxi. Εννοείται πως αν χάσεις βάρος, θα χάσεις και από την κοιλίτσα. Ειδικά εαν το λίπος βρίσκεται εκεί, από εκεί θα χαθεί κατά το μεγαλύτερο ποσοστό. Αλλά ο σωματότυπος θα παραμείνει. Το λίπος τησ κοιλιάς χάνεται δύσκολα, επειδή δεν υπάρχει τόσο καλή αιμάτωση στο σημείο αυτό.
    Αλλά δεν υπάρχουν τροφές που να μειώνουν το τοπικό λίπος της κοιλιάς και επίσης όσους κοιλιακούς και να κάνεις, ο οργανισμός θα χρησιμοποιήσει το λίπος που υπάρχει κατανεμημένο σε όλο το σώμα. Απλά η κοιλίτσα θα σφίξει και θα μαζέψει.

    Με μία υποθερμιδική δίαιτα και με γυμναστική εννοείται ότι οι πόντοι θα πέσουν. Μην ανησυχείς! :) Καλή επιτυχία, αν είσαι στη προσπάθεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Α!!! Και από γυμναστές και διαιτολόγους έχεις τους καλύτερους! χχχχχ Οπότε κοίτα την καλά την κοιλίτσα γιατί θα σου λείψει!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...