Δευτέρα, 4 Οκτωβρίου 2010

Ετικέτες τροφίμων:τι σημαίνουν και πώς να τις διαβάζουμε.



Πόσοι από εμάς γνωρίζουμε τι σημαίνουν οι ετικέτες τροφίμων; Καιρός να γίνουμε έξυπνοι καταναλωτές με το να διαβάζουμε σωστά τις ετικέτες για να γνωρίζουμε καλύτερα τι τρώμε, να μπορούμε να συγκρίνουμε και να επιλέγουμε το καλύτερο.




1ο βήμα:
Διαβάζουμε ποιο είναι το μεγεθος της μερίδας καθώς και τον αριθμό των μερίδων ανά πακέτο. Εαν το μέγεθος μερίδασ ορίζεται ως 1 φλιτζάνι, τρώγοντας 2 φλιτζάνια παίρνουμε τη διπλάσια ποσότητα ενέργειας, λίπους και των υπόλοιπων θρεπτικών συστατικών από αυτά που αναγράφονται.


2ο βήμα:
Τσεκαρουμε το θερμιδικό περιεγχόμενο ανά μερίδα κάθώς και το πλήθος των θερμίδων που προέρχονται από το λίπος. Καλό είναι να περιορίσουμε τις θερμίδες και την ποσότητα του λίπους που καταναλώνουμε, εάν προσέχουμε το βάρος μας.


3ο βήμα:
Ελέγχουμε τα ποσοστά της Ενδεικτικής Ημερήσιας Πρόσληψης (%DV), ώστε να εκτιμήσουμε πώς ένα συγκεκριμένο τρόφιμο "χωράει" στο καθημερινό μας διαιτολόγιο.


  • Η ενδεικτική ημερήσια πρόσληψη και το % της ενδεικτικής ημερήσιας πρόσληψης, αναφέρεται στην ποσότητα των θρεπτικών συστατικών που συστήνεται σε ένα άτομο που καταναλώνει 2000kcal ημερησίως. Πιθανότατα να χρειαζόμαστε λιγότερες ή περισσότερες από 2000kcal την ημέρα, επομένως να χρειαζόμαστε λιγότερο ή περισσότερο από 100% DV.
  • Για συστατικά όπως το ολικό λίπος, το κορεσμένο λίπος, την χοληστερόλη και το αλάτι επιθυμούμε το %DV να είναι χαμηλό, <5%. Για συστατικά όπως οι βιταμίνες τα μέταλλα και οι φυτικές ίνες θέλουμε το %DV να είναι υψηλό, >20%.
Υδατάνθρακες και σάκχαρα:
Υδατάνθρακες: 3 είναι τα είδη των υδατανθράκων που καταναλώνουμε, τα σάκχαρα, το άμυλο και οι φυτικές ίνες. Τα σάκχαρα είναι απλοί υδατάνθρακες που είτε βρίσκονται φυσικά στα τρόφιμα, όπως η φρουκτόζη στα φρούτα και τους χυμούς, είτε προστίθενται στην επεξεργασία, όπως η ζάχαρη και το μερικώς ιμβερτοποιημένο σιρόπι γλυκόζης. Προτιμάμε τα τρόφιμα που περιέχουν μικρή ποσότητα απλών σακχάρων, όπως τα προϊόντα ολικής άλεσης.

Τσεκάρουμε την λίστα συστατικών:
Τρόφιμα τα οποία περιέχουν περισσότερα από ένα συστατικά πρέπει να αναγράφουν τη λίστα των συστατικών στη συσκευασία τους. Τα συστατικά αναγράφονται με φθίνουσα σειρά, ανάλογα με την περιεκτικότητά τους στο τρόφιμο, άρα τα συστατικά με τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα αναγράφονται πρώτα. Η νομοθεσία στην ΕΕ απαιτεί την επισήμανση 14 ουσιών που αποτελούν «γνωστά αλλεργιογόνα»,όπως αυγό, γάλα, ψάρι, οστρακοειδή, φιστίκια, σόγια κτλ. Καλό είναι να αποφεύγουμε τα τρόφιμα που στις πρώτες θέσεις της λίστας συστατικών τους περιέχεται η ζάχαρη, το σιρόπι γλυκόζης και τα μερικώς υδρογονωμένα φυτικά έλαια.




Ισχυρισμοί τροφίμων: 
Κάποιοι από τους πιο συχνούς ισχυρισμούς τροφίμων είναι οι παρακάτω:


  • Χαμηλό σε θερμίδες: Λιγότερες από 40kcal ανά μερίδα.
  • Χωρίς θερμίδες: Λιγότερες από 4kcal ανά 100ml.
  • Χαμηλό σε χοληστερόλη: Λιγότερα από 20mg χοληστερόλης και 2g κορεσμένων λιπαρών ανά μερίδα.
  • Χαμηλό σε νάτριο: Λιγότερα από 140mg νατρίου ανά μερίδα.
  • Light: Περιέχει 30% λιγότερο από ένα συστατικό, το οποίο πρέπει να διευκρινίζεται, σε σχέση με το αντίστοιχο πλήρες προϊόν. (π.χ. 30% λιγότερες θερμίδες ή/και λίπος ή/και αλάτι) 
  • Υψηλή περιεκτικότητα σε κάποιο συστατικό: Όταν ένα συστατικό παρέχεται σε ποσότητα μεγαλύτερη του 20% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης (DV).
  • Υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες: Περιέχει 5 ή περισσότερα γραμμάρια φυτικών ινών ανά μερίδα.



Το σύστημα GDAs:
Οι Ενδεικτικές Ημερήσιες  Προσλήψεις (GDA) είναι ένας οδηγός για την ποσότητα της ενέργειας και ορισμένων θρεπτικών συστατικών που ένας υγιής ενήλικας θα πρέπει να προσλαμβάνει ημερησίως. Το σύστημα των GDA παρέχει τις διατροφικές πληροφορίες ανά μερίδα προϊόντος και υποδεικνύει συνήθως την ποσότητα της ενέργειας και τις ποσότητες 4 θρεπτικών συστατικών (λιπαρά, κορεσμένα λιπαρά, ζάχαρη και νάτριο) που περιλαμβάνονται στη συγκριμένη μερίδα. Το σύστημα των GDA δείχνει πόσο τοις εκατό της ημερήσιας συνιστώμενης για υγιείς ενήλικες ποσότητας των συστατικών αυτών καλύπτει η συγκεκριμένη ποσότητα του τροφίμου.


Η διατροφικής επισήμανση είναι εθελοντική στην Ευρωπαϊκή Ένωση, εκτός εάν γίνεται κάποιος διατροφικός ισχυρισμός ή ισχυρισμός υγείας και τη βρίσκουμε σε πληθώρα συσκευασμένων τροφίμων. Πολλά μπορούν να γίνουν για τη βελτίωση της επισήμανσης των τροφίμων, ώστε να είναι πιο κατανοητή στο μέσο καταναλωτή. Είναι βασικό ως καταναλωτές να μας γίνει συνήθεια η ανάγνωση των ετικετών και να μάθουμε να κατανοούμε και να εκμεταλλευόμαστε όση πληροφόρηση μας δίνεται ώστε να ξέρουμε τι τρώμε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...