Δευτέρα, 11 Οκτωβρίου 2010

Παραμύθι μύθι μύθι...το κουκί και το ρεβίθι!


Προκαλεί ο καφές αφυδάτωση; Παχαίνει η μπανάνα; Η μαύρη ζάχαρη είναι light; Υπάρχουν λιποδιαλυτικά τρόφιμα; Τα αυγά ανεβάζουν τη χοληστερίνη; Τα light δεν παχαίνουν!! Μήπως μπερδεύουμε την αλήθεια με την επιστημονική φαντασία; Αυτοί και πολλοί άλλοι μύθοι περιμένουν να καταρριφθούν. Γιατί αυτά τα παραμύθια δεν είναι ούτε για τα παιδιά!

Μύθος 1ος: Ο καφές προκαλεί αφυδάτωση.
Μελέτες δείχνουν ότι ο καφές, όταν καταναλώνεται σε φυσιολογικές ποσότητες, στο καφέ ή το τσάι, δεν προκαλεί περεταίρω απώλεια υγρών. Η καφεΐνη έχει φανεί να έχει διουρητική δράση σε ποσότητα άνω των 250mg την ημέρα (ένα φλιτζάνι καφέ φίλτρου περιέχει περίπου 75mg καφεΐνης). Επομένως, το νερό που παίρνουμε από τον καφέ και τα υπόλοιπα καφεϊνούχα ροφήματα συνεισφέρει στην ημερήσια πρόσληψη υγρών, όταν φυσικά αυτά καταναλώνονται με μέτρο. Οι ανάγκες μας σε υγρά ποικοίλουν ανάλογα με τον σωματότυπό μας αλλά και τη φυσική μας δραστηριότητα. Προτείνεται η κατανάλωση περίπου 1ml υγρών ανά χιλιοθερμίδα, δηλαδή περίπου 2000ml, προερχόμενα είτε από το νερό και τα ροφήματα, είτε από τα φρούτα, τα λαχανικά και τα υπόλοιπα τρόφιμα του διαιτολογίου μας.


Μύθος 2ος: Υπάρχουν τρόφιμα που "καίνε" το λίπος.
Παρόλο που το γκρέιπφρουτ είναι ένα φρούτο με πολλές βιταμίνες και το νερό με το λεμόνι ένα πολύ δροσιστικό ρόφημα, όχι...δεν καίνε το λίπος, παρόλο που είναι ξινά. Είναι επιλογές πολύ φτωχές σε θερμίδες και σίγουρα εάν αντικαταστήσουμε με αυτές τα κράκερ, ή τη ζεστή σοκολάτα έχουμε περισσότερες πιθανότητες να δημιουργήσουμε ένα ενεργειακό έλλειμμα στον οργανισμό μας, που φυσικό είναι να οδηγήσει σε απώλεια βάρους.


Μύθος 3ος: Το βραδινό γεύμα παχαίνει.
Ακούω πολλούς να μου λένε πως κόβοντας το βραδινό γεύμα κατάφεραν να αδυνατίσουν και πως το βραδινό γεύμα παχαίνει. Φυσικά, εάν αφαιρέσεις από το ημερήσιο διαιτολόγιο το 1/3 των θερμίδων θα αδυνατίσεις. Αλλά αυτό δεν ενοχοποιεί το βραδινό γεύμα. Στο αν χάνουμε ή παίρνουμε βάρος ρόλο παίζουν οι συνολικές θερμίδες της ημέρας, όποια ώρα της ημέρας και να τις καταναλώσουμε. Σίγουρα καλό είναι να μην τρώμε βαριά το βράδυ, πριν τον ύπνο, γιατί η πέψη της τροφής επιβαρύνει τη λειτουργία της καρδιάς και επίσης δυσκολευόμαστε να κοιμηθούμε. 


Μύθος 4ος: Τα αυγά ανεβάζουν την χοληστερόλη.
Τα υψηλά επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα σχετίζονται με τα καρδιαγγειακά νοσήματα. Τ αυγά, και ειδικότερα ο κρόκος τους, έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε χοληστερόλη (περίπου 225mg ανά μέτριο αυγό). Αυτό έχει οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι η κατανάλωση αυγών είναι καταστροφική για την υγεία της καρδιάς. Μύθος. Τα επίπεδα της χοληστερόλης στο αίμα καθορίζονται κατά ένα μικρό μόνο ποσοστό από τη χοληστερόλη που προσλαμβάνουμε από την τροφή (περίπου κατά 25%). Κυρίως καθορίζονται από τη χοληστερόλη που παράγει ο ίδιος ο οργανισμός, στο ήπαρ. Επίσης, παρόλο που κάποιοι άνθρωποι φαίνεται να ανταποκρίνονται στον διαιτητικό περιορισμό της χοληστερόλης, η κατανάλωση κορεσμένου λίπους επιδρά πολύ περισσότερο στα επίπεδα χοληστερόλης, κυρίως της "κακής" LDL-χοληστερόλης. Τα αυγά όμως δεν έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένο λίπος (περίπου 1,5g) και έτσι μπορούν να αποτελούν κομμάτι ενός υγιεινού διαιτολογίου, χαμηλού σε κορεσμένα λιπαρά, χωρίς να επιδρούν στον καρδιαγγειακό κίνδυνο.


Μύθος 5ος: Το μαγείρεμα "σκοτώνει" τα θρεπτικά συστατικά των λαχανικών.
Τα λαχανικά περιέχουν πολλές υδατοδιαλυτές βιταμίνες, οι οποίες όταν τα λαχανικά μαγειρευτούν σε μεγάλες ποσότητες νερού, διαλύονται και φεύγουν.  Υπάρχουν κάποια τρικ ώστε να ελαχιστοποιήσουμε τις απώλειες των βιταμινών αυτών, όπως εαν τα βράσουμε σε λίγο νερό, ολόκληρα και τα καταναλώσουμε αμέσως. Υπάρχουν όπως άλλα συστατικά, όπως οι φυτικές ίνες ή το λυκοπένιο που είναι περισσότερο βιοδιαθέσιμα μετά το μαγείρεμα. Επίσης, το μαγείρεμα καταστρέφει το μικροβιακό περιεγχόμενο των τροφών, κάνοντάς τα πιο ασφαλή για κατανάλωση, ενώ παράλληλα βελτιώνει τη γεύση και την υφή τους, επιτρέποντάς μας να καταναλώνουμε μία μεγάλη ποικιλία λαχανικών που ωμά είναι άνοστα ή και δύσπεπτα.


Μύθος 6ος: Τα προϊόντα τύπου light δεν έχουν θερμίδες.
Φυσικά και έχουν θερμίδες! Και φυσικά και παχαίνουν, όταν καταναλώνονται χωρίς μέτρο. Δεν είναι περίεργο που παρόλο που η βιομηχανία τροφίμων παράγει ένα σωρό προϊόντα light, η παχυσαρκία συνεχίζει να αυξάνεται; Προφανώς η λύση στην παχυσαρκία δεν είναι αυτά τα προϊόντα. Άρα ας σταματήσουμε να επιλέγουμε με βάση τις θερμίδες τρόφιμα που στερούνται γεύσης και ας μάθουμε απλά να προσέχουμε την ποσότητα.


Μύθος 7ος: Η μαύρη ζάχαρη είναι light.
Θα το ξεκαθαρίσω, για να μην μπερδευόμαστε. Η μαύρη ζάχαρη έχει τις ίδιερ θερμίδες με τη λευκή. Η διαφορά τους έγκειται στο ότι η λευκή ζάχαρη έχει υποστεί ένα επιπλέον στάδιο επεξεργασίας, τη λεύκανση. Επίσης, η μαύρη ζάχαρη διατηρεί ίχνη μελάσας, που περιέχει κάποια μέταλλα, από την πρώτη ύλη, το ζαχαρότευτλο. Άρα καλό είναι να επιλέγουμε την μαύρη ζάχαρη αν θέλουμε να βελτιώσουμε την ποιότητα της διατροφής μας, όχι όμως το ενεργειακό μας ισοζύγιο.


Μύθος 8ος: Η μπανάνα παχαίνει.
Δεν θα πω πολλά για να καταρρίψω αυτόν τον μύθο. Απλά θα ρωτήσω: Παχαίνουν 2 φρούτα;;


Θα μπορούσα να συνεχίσω για πάντα...Είναι τόσοι πολλοί! Πολλές φορές μπερδευόμαστε και κολλάμε σε ιδέες που, παρόλο που μας είναι οικείες, αποδεικνύονται αναληθείς. Η επιστήμη ευτυχώς μας βοηθά να ξεχωρίσουμε την αλήθεια από τα παραμύθια. 
Κατά καιρούς θα διαψεύσουμε και άλλους καθημερινούς διατροφικούς μύθους, οπότε stay tuned! :)


    Δεν υπάρχουν σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...