Παρασκευή, 15 Οκτωβρίου 2010

Ευθύνεται η διάρκεια και η ποιότητα του ύπνου μας για το βάρος μας;


Σκέψου! Κοιμάσαι αρκετά;

Πολλές μελέτες τα τελευταία χρόνια δείχνουν πως ο ύπνος, παρόλο που είναι "καθιστική" δραστηριότητα, δεν οδηγεί σε αύξηση σωματικού βάρους. Αντίθετα, άτομα τα οποία δεν κοιμούνται αρκετά ή δεν έχουν καλή ποιότητα ύπνου, έχουν περισσότερες πιθανότητες να είναι παχύσαρκα.


Πρόσφατη μελέτη[1] έδειξε επίσης ότι η έκθεση σε φως κατά τη διάρκεια του ύπνου επηρεάζει τον "κιρκάδιο" ρυθμό μας, με άλλα λόγια το βιολογικό ρολόι που ρυθμίζει καθημερινές μεταβολές στη φυσιολογία και τη συμπεριφορά του ατόμου, όπως το αίσθημα της νύστας ή της πείνας. Αμερικάνοι ερευνητές, λοιπόν, για να διευκρινίσουν εάν υπάρχει σχέση μεταξύ της έκθεσης στο φως κατά τη διάρκεια του ύπνου και της παχυσαρκίας, μελέτησαν την επίδρασή της στο Δείκτη Μάζας Σώματος σε αρσενικά ποντίκια. Τα ποντίκια που εκτίθεντο σε υψηλής ή μέτριας έντασης φωτός κατά τη διάρκεια του ύπνου φάνηκε να έχουν σημαντικά υψηλότερο ΔΜΣ και μειωμένη ανοχή στη γλυκόζη σε σύγκριση με ποντίκια που κοιμούνταν στο σκοτάδι, παρόλο που είχαν ίδια θερμιδική πρόσληψη και φυσική δραστηριότητα. Επίσης, ανάμεσα στις 2 ομάδες ποντικών διέφερε και η ώρα κατανάλωσης τροφής. Συγκεκριμένα, "νυκτόβια" ποντίκια φάνηκε να καταναλώνουν περισσότερη τροφή τη νύχτα. Συνοψίζοντας, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι το φως κατά τη διάρκεια του ύπνου διαταράσσει την ώρα πρόσληψης τροφής και άλλα μεταβολικά σήματα, οδηγώντας σε πρόσληψη σωματικού βάρους. Τα αποτελέσματα αυτά θα μπορούσαν να αναφέρονται και σε ανθρώπους, μένει όμως να γίνει περαιτέρω έρευνα που θα επιβεβαιώσει τις ενδείξεις. 

Άλλοι ερευνητές, που μελέτησαν εάν η διάρκεια του ύπνου επηρεάζει τη σύσταση της διατροφής εφήβων σε υδατάνθρακες και λίπος, βρήκαν πως άτομα με διάρκεια ύπνου <8 ώρες κατανάλωναν περισσότερο λίπος (κατά 2%), λιγότερους υδατάνθρακες (κατά 3%) και συνολικά περισσότερες θερμίδες σε σχέση με εφήβους με μεγαλύτερη διάρκεια ύπνου[2]. 

Κατά τη διάρκεια του ύπνου παρατηρείται μεταβολή στις ποσότητες αρκετών ορμονών, όπως η λεπτίνη, η γρελίνη, η αντιπονεκτίνη και η αυξητική ορμόνη, ενώ επηρεάζεται η δράση της ινσουλίνης.

Λεπτίνη: Η λεπτίνη είναι ορμόνη που καταστέλλει την όρεξη. Σε άτομα που παρουσιάζουν έλλειψη ύπνου μειώνονται τα επίπεδα της λεπτίνης στο αίμα. Η αϋπνία, λοιπόν, είναι δυνατόν να αυξάνει την όρεξη και να οδηγεί σε αύξηση της ενεργειακής πρόσληψης.

Γρελίνη: Τα επίπεδα έκκρισης της γρελίνης, ορμόνης που αυξάνει την όρεξη, είναι αντιστρόφως ανάλογα με τη διάρκεια του ύπνου, δηλαδή παρατηρούνται αυξημένα σε άτομα με μικρή διάρκεια ύπνου[3]

Αντιπονεκτίνη: Τα επίπεδα της αντιπονεκτίνης φαίνεται να είναι υψηλότερα σε άτομα φυσιολογικού βάρους σε σχέση με παχύσαρκα άτομα ενώ επίσης φαίνεται να έχουν σχέση ανάλογη με τις ώρες ύπνου.

Αυξητική ορμόνη: Η ορμόνη αυτή επηρεάζεται επίσης από τη στέρηση ύπνου. Τα επίπεδά της μειώνονται όταν δεν κοιμόμαστε αρκετά και χαμηλά επίπεδα αυξητικής ορμόνης έχουν συσχετισθεί με πρόσληψη βάρους και παχυσαρκία[4].

Ινσουλίνη: Πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι άτομα με μικρής διάρκειας ύπνο παρουσιάζουν αυξημένο κίνδυνο για διαταραγμένο μεταβολισμό γλυκόζης και ινσουλινοαντίσταση[5].

Επομένως, φαίνεται η σαφής σχέση μεταξύ της έλλειψης ύπνου αλλά και της κακής ποιότητας ύπνου με τη διαταραχή του ορμονικού μας συστήματος και την παχυσαρκία. Έτσι, αν προσπαθείς να χάσεις βάρος, δε φτάνει μόνο να τρως λιγότερο και να ασκείσαι περισσότερο, αλλά κόψεις τα ξενύχτια και να αφιερώνεις όσο χρόνο χρειάζεται (7-9 ώρες) στον καλό, χαλαρωτικό, ζεστό, υπέροχο ύπνο! Και με σβηστό το φως!!!


Αναφορές:
[1] Fonken LK et al. "Light at night increases body mass by shifting the time of food intake", Proc Natl Acad Sci USA. 2010 Oct 11.
[2]Weiss A. et al. "The association of sleep duration with adolescents' fat and carbohydrate consumption", Sleep. 2010 Sep 1
[3]Al-Disi D. et al "Subjective sleep duration and quality influence diet composition and circulating
adipocytokines and ghrelin levels in teen-age girls", Εndocr J. 2010 Aug 21. 
[5] Rafalson et al. "Short Sleep Duration Is Associated with the Development of Impaired Fasting Glucose", The Western New York Health Study. Ann Epidemiol. 2010 Jul 9.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...