Πέμπτη, 21 Οκτωβρίου 2010

Κάθε πράγμα στον καιρό του! Φρούτα και λαχανικά εποχής.

Γιατί  να επιλέγουμε φρούτα εποχής;

Μα φυσικά γιατί είναι πάντα πολύ πολύ πιο νόστιμα και αρωματικά και πολύ πιο πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, όπως βιταμίνες και αντιοξειδωτικά.

Όπως αναφέρει η εφημερίδα «Times», του Λονδίνου, οι φράουλες π.χ. που αγοράζει κανείς στα μέσα του χειμώνα δεν έχουν την ίδια θρεπτική αξία με εκείνες που τρώει στα τέλη της άνοιξης και τις αρχές του καλοκαιριού. Και αυτό, διότι στη διάρκεια του μεγάλου ταξιδιού από τη χώρα παραγωγής τους μέχρι τα ράφια του σούπερ μάρκετ έχουν χάσει σημαντικό τμήμα από τον σίδηρο, την βιταμίνη C και τις αντιοξειδωτικές ουσίες που θα περιείχαν οι «ντόπιες» του καλοκαιριού.
Ακόμη όμως και σε εγχώρια φρούτα και λαχανικά υπάρχει μεγάλη διακύμανση στην περιεκτικότητά τους σε θρεπτικά συστατικά. Μελέτη με πορτοκάλια έδειξε ότι τα φρεσκοκομμένα από το δέντρο περιέχουν περίπου 180 mg βιταμίνης C, ενώ αυτά που αγοράζει κανείς από το σούπερ μάρκετ περιέχουν πολύ λιγότερη - ενίοτε μόλις 1 mg. Και δεν είναι μόνο η βιταμίνη C που πλήττεται: μείωση παρατηρείται και σε άλλα πολύτιμα συστατικά τους, όπως τα φλαβονοειδή, πολύτιμες αντιοξειδωτικές ουσίες.

Μελέτη που εξέτασε την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών σε σχέση με την ανάπτυξη καρκίνου και καρδιαγγειακών νοσημάτων, αλλά και την εποχιακότητα των φρούτων και λαχανικών, έδειξε πως στους άνδρες, η συχνή κατανάλωση χειμερινών λαχανικών προστατευτική έναντι του καρκίνου, περισσότερο από την κατανάλωση καλοκαιρινών λαχανικών, ενώ η κατανάλωση φρούτων δεν φάνηκε να παρέχει σημαντική προστασία. Στις γυναίκες, η συχνή κατανάλωση λαχανικών σε όλες τις εποχές φάνηκε ιδιαίτερα προστατευτική έναντι των καρδιαγγειακών νοσημάτων, αλλά όχι έναντι του καρκίνου. Η κατανάλωση φρέσκων φρούτων φάνηκε προστατευτική έναντι των καρδιαγγειακών, και μόνο το χειμώνα, και έναντι του καρκίνου.

Συμπερασματικά, δίαιτες υψηλές σε φρούτα και λαχανικά φαίνεται να προστατεύουν έναντι του καρκίνου και των καρδιαγγειακών νοσημάτων. Βέβαια μεγάλη σημασία παίζει και η κατανάλωση φρέσκων, εποχιακών φυτικών προιόντων [1].

Άρα τώρα που έχουμε φθινόπωρο και πλησιάζει ο χειμώνας τα εποχιακά φρούτα και λαχανικά είναι τα:


Φρούτα
Λαχανικά
Ξηροί καρποί
Οκτώβριος
Ακτινίδια, κυδώνια, μήλα, σταφύλια, λωτοί, ρόδια
κολοκυθάκια, μάραθος, μελιτζάνες, πιπεριές, ραπανάκια, φασολάκια και ντομάτες. Αγγούρια, αντίδι, άνηθος, καρότο, κολοκύθα, κουνουπίδι, λάχανο, μαϊντανός, πατζάρι, μαρούλι, πράσο, ραδίκια, σέλινα, σέσκουλα, σπανάκια, μπρόκολο, ράπα, φινόκιο
Ξερά σύκα, σταφίδες, αμύγδαλα, καρύδια
Νοέμβριος
Αχλάδια, μήλα, ρόδια, λεμόνια, μανταρίνια, γκρέιπ φρουτ, πορτοκάλια
Αντίδι, καρότο, κουνουπίδι, λάχανο, λάχανο Bρυξελλών, μαρούλι, μπρόκολο, παντζάρι, πατάτα, πράσο, ραδίκια, σέλινο, σέσκουλο, σπανάκι, φινόκιο
Ξερά σύκα, σταφίδες, φουντούκια, αμύγδαλα, κάστανα
Δεκέμβριος
Μανταρίνια, πορτοκάλια, λεμόνια, γκρέιπ φρουτ, μήλα, αχλάδια
Αντίδι, καρότο, κουνουπίδι, λάχανο, λάχανο Bρυξελλών, μαρούλι, μπρόκολο, παντζάρι, πατάτα, πράσο, ραδίκια, ράπα, σέλινο, σέσκουλο, σπανάκι, φινόκιο, αβοκάντο, άνηθος, μαϊντανός
σταφίδες, ξερά σύκα, φουντούκια, αμύγδαλα, κάστανα
Ιανουάριος
Πορτοκάλια, λεμόνια, μανταρίνια, γκρέιπ φρουτ, μήλα
άνηθος, μαϊντανό, μπρόκολο, παντζάρι, πράσα, ραδίκια, λαχανάκια Βρυξελλών, μαϊντανός, λάχανο, σέλινο, σέσκουλο, σπανάκι, φινόκιο, αβοκάντο, κουνουπίδι, μαρούλια, καρότα, σέλινο
σταφίδες, καρύδια, αμύγδαλα, κάστανα



Οι σούπερ σταρ του χειμώνα [2]: 
  • Αμύγδαλα: Είναι πλούσια σε ασβέστιο και φώσφορο. Περιέχουν επίσης ολεϊκό οξύ, το οποίο ελαττώνει τη χοληστερόλη και μαζί τον κίνδυνο αναπτύξεως στεφανιαίας νόσου.
  • Μήλα: Τα μήλα έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες, ενώ περιέχουν και πηκτίνη, η οποία ελαττώνει τη χοληστερόλη και συμβάλλει στην ομαλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος αλλά και τη ρύθμιση των επιπέδων χοληστερόλης. Άλλωστε, "ένα μήλο την ημέρα, το γιατρό τον κάνει πέρα!"
  • Κολοκύθα: Περιέχει μεγάλες ποσότητες βήτα-καροτίνης, η οποία διατηρεί υγιή την όραση και ελαστικό το δέρμα, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και προστατεύει από τις λοιμώξεις.
  • Καρότα: Κάνουν καλό στην όραση, χάρη στη βιταμίνη Α που περιέχουν. Για μέγιστα αποτελέσματα, καλό είναι να καταναλώνονται ωμά ή μισομαγειρεμένα.
  • Κάστανα: Είναι πλούσια σε κάλιο, σίδηρο και βιταμίνη Ε. Πιστεύεται ότι συμβάλλουν στην επούλωση των βλαβών στις αρτηρίες.
  • Φουντούκια: Περιέχουν ψευδάργυρο, που πιστεύεται ότι κάνει καλό στη λίμπιντο (!), καθώς και βιταμίνη Ε η οποία έχει σημαντικές αντιοξειδωτικές ιδιότητες.
  • Αχλάδια: Περιέχουν μαγνήσιο, φώσφορο και ψευδάργυρο. Συμβάλλουν στην αποβολή του ουρικού οξέος από τον οργανισμό, γι' αυτό και ωφελούν τις αρθρώσεις.
  • Αποξηραμένα δαμάσκηνα: Περιέχουν τέλεια αναλογία σακχάρων και θρεπτικών συστατικών, καθώς και σορβιτόλη (μία φυσική «ασπιρίνη») και άφθονες φυτικές ίνες που συμβάλλουν στην διατήρηση της υγείας του πεπτικού συστήματος. Είναι επίσης πολύ πλούσια σε αντιοξειδωτικά και προστατεύουν από τη γήρανση.
  • Γλυκοπατάτες: Περιέχουν ωφέλιμα σάκχαρα και σύνθετους υδατάνθρακες, καθώς και άφθονη βήτα-καροτίνη.


Άρα επιλέγουμε φρούτα εποχής! Διαλέγουμε τα φρούτα και τα λαχανικά με το πιο έντονο χρώμα και άρωμα ώστε να πάρουμε τα μέγιστα που έχουν να μας προσφέρουν. 

...Σε επόμενη ανάρτηση θα βάλω και τη συνταγή της αγαπημένης μου σαλάτας εποχής!



Αναφορές:
[1] Cox BDWhichelow MJPrevost AT. Seasonal consumption of salad vegetables and fresh fruit in relation to the development of cardiovascular disease and cancer. Public Health Nutr. 2000 Mar;3(1):19-29.
[2] Υγεία, Τα Νέα:
http://ygeia.tanea.gr/default.asp?pid=8&ct=10&articleID=7434&la=1


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...