Δευτέρα, 23 Μαΐου 2011

Τι είναι η κατακράτηση υγρών και πότε συμβαίνει?

Κατακράτηση υγρών....Θέμα μεγάλο για τις γυναίκες, συχνή δικαιολογία όταν η ζυγαριά μας μας απογοητεύει. Για ποιο λόγο συμβαίνει και τι μπορεί να την αντιμετωπίσει; Μήπως να σταματήσουμε να την έχουμε για καραμελίτσα και να παραδεχτούμε πως...ναι, φαγαμε λιγάκι παραπάνω? Η κατακράτηση υγρών απασχολεί αρκετά κυρίως τις γυναίκες λόγω του ευμετάβλητου ορμονικού συστήματος που τη χαρακτηρίζει, σε αντίθεση με αυτό των ανδρών που είναι όλο το μήνα σταθερό. Οι αλλαγές στην έκκριση διάφορων ορμονών οδηγεί και διαφοροποιήσεις στην ισορροπία των υγρών του σώματος, που μπορεί να οδηγήσει στην κατακράτηση ποσότητας νερού. Οι πιο συνηθισµένες αιτίες του φαινοµένου είναι:


  • Tο προεµµηνορρυσιακό σύνδροµο, που συµβαίνει από 3 έως 7 ηµέρες πριν από την περίοδο, κατά το οποίο παρατηρείται αύξηση των οιστρογόνων. Η αύξηση των επιπέδων οιστρογόνων αυξάνει την κατακράτηση νατρίου από τους νεφρούς με την επακόλουθη κατακράτηση μορίων νερού. Τα επιπλέον 2-3 κιλάκια που οφείλονται στην προεμμηνορυσιακή κατακράτηση νερού εξαφανίζονται φυσιολογικά μετά τη λήξη της περιόδου.
  • Η εγκυµοσύνη, λόγω της αύξησης των οιστρογόνων.
  • Η κατανάλωση διαφόρων φαρμακευτικών σκευασµάτων,στεροειδών, αντισυλληπτικών, ορμονών όπως η κορτιζόνη κ.λπ. 
  • Η µεγάλη κατανάλωση καφεΐνης, η οποία χρειάζεται αρκετό χρόνο για να µεταβολιστεί, µε αποτέλεσµα κάποια από τα στοιχεία που περιέχει να µην αποβάλλονται εύκολα από τους νεφρούς. 
  • Η υψηλή κατανάλωση αλατιού, που οδηγεί σε αυξημένες απαιτήσεις για υγρά, ώστε να διατηρηθεί η συγκέντρωση του νατρίου μέσα και έξω από τα κύτταρά μας σταθερή.
  • Η ορθοστασία, η οποία δυσχεραίνει την κυκλοφορία του αίµατος.
  • Η αύξηση της ορµόνης αλδοστερόνη, που ρυθµίζει την ομοιόσταση του νερού και των ιόντων του οργανισµού. 
  • Η χρόνια έλλειψη µαγνησίου
  • Ασθένειες που οδηγούν σε ανισορροπία στη ρύθμιση του ισοζυγου υγρών στο σώμα, όπως η νεφρική ή καρδιακή ανεπάρκεια.
Για την αντιμετώπιση της κατακράτησης υγρών δεν θα μιλήσω για πράγματα τα οποία δεν μπορούμε να αλλάξουμε, όπως η λήψη κάποιων φαρμάκων, ή κάποιες παθολογικές καταστάσεις που οδηγούν σε ανισορροπία στο ισοζύγιο νερού, αλλά στα πράγματα που μπορούμε να κάνουμε. Για τι άλλο λοιπόν? Για τη διατροφή και τη φυσική δτραστηριότητα!

Ο ρόλος της διατροφής...

Η διατροφή και ειδικότερα η περιεκτικότητα των τροφών σε αλάτι και μεταλλικά άλατα παίζουν σημαντικό ρόλο στη κατακράτηση υγρών.

Τι βοηθάει; Μειώνουμε την κατακράτηση νερού:
  • περιορίζοντας τη χρήση αλατιού (χλωριούχο νάτριο) κατά την παρασκευή του φαγητού. Τοποθετούμε σε ένα φλιτζανάκι 1 κ.γ. αλάτι το πολύ και χρησιμοποιούμε αυτό για όλα τα γεύματα που κάνουμε στην ημέρα. Στην περίπτωση που καταναλώνουμε αρκετό ψωμί ή έτοιμα γεύματα, το μειώνουμε στο μισό. Στις γυναίκες συνίσταται να μειώνουν το αλάτι τουλάχιστον μία εβδομάδα πριν από την έναρξη της περιόδου.
  • αποφευγοντας τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι, όπως ελιές, παστά ψάρια, αλλαντικά, αλατισμένους ξηρούς καρπούς, κονσέρβες, κύβους νοστιμιάς, κρακεράκια, μπισκοτάκια και λοιπά μεζεδάκια. Προσοχή στο ψωμί, που είναι πολύ σημαντική πηγή αλατιού (έχουμε υπόψη μας πως το 80% του αλατιού που καταναλώνουμε δεν προέρχεται από το επιτραπέζιο αλάτι, αλλά από αυτό που υπάρχει στα τρόφιμα).
  •  καταναλώνοντας πολλά φρούτα και λαχανικά που είναι πολύ πλούσια σε κάλιο. Το κάλιο βοηθάει στην απομάκρυνση του νατρίου και του επιπλέον νερού από το σώμα.
  • χρησιμοποιώντας υποκατάστατο αλατιού. Ούτε τα υποκατάστατα μπορούμε να τα καταναλώνουμε ελεύθερα σε ποσότητα, σε σύγκριση με το κλασσικό σκεύασμα αλατιού, αλλά έχουν το πλεονέκτημα ότι έχουν λιγότερο νάτριο και μερικές φορές είναι πλούσια σε κάλιο με αποτέλεσμα να κάνουν σε μικρότερο βαθμό κατακράτηση υγρών.
  • χρησιμοποιώντας φρέσκα μυρωδικά, όπως ο άνηθος, ο μαιντανός, το σκόρδο για πρόσθετη νοστιμιά στο φαγητό. Πολλά από αυτά έχουν διουρητική δράση, ταυτόχρονα με πολλά αντιοξειδωτικά που προστατεύουν τον οργανισμό από τη γήρανση και το οξειδωτικό στρες. 
  • καταναλώνοντας νερό! Πολύ νερό! Η αντίληψη ότι η περιορισμένη πρόσληψη νερού είναι τρόπος για να μην κάνει ένας οργανισμός κατακράτηση υγρών είναι λανθασμένη. Εάν η παροχή του νερού είναι μειωμένη ο οργανισμός αντιδρά με την κατακράτηση περισσότερου νερού από αυτό που έχει ήδη. Χρειάζεται τουλάχιστον ενάμιση με δύο λίτρα νερό την ημέρα. Με τον τρόπο αυτό βοηθάμε στην καλή ισορροπία των υγρών στο σώμα και στην καλή λειτουργία των νεφρών που ευθύνονται κυρίως για την αποβολή του πλεονάζοντος νερού και νατρίου.

...και λίγα πράγματα για τη φυσική δραστηριότητα:
Ορισμένες φορές η κατακράτηση υγρών και το πρήξιμο που παρατηρείται χαρακτηριστικά στα πόδια είναι ενδεικτικό της κακής κυκλοφορίας του αίματος και της λέμφου. Παρατηρείται κυρίως στα κάτω άκρα και ιδιαίτερα στους αστραγάλους, συνήθως μετά από παρατεταμένη ακινησία ή πολύωρη ορθοστασία.
Τι κάνουμε; Αποφύγουμε την ακινησία και την ορθοστασία. Εάν αυτό δεν είναι εφικτό, μικρές βόλτες ή stretching στους μύες των ποδιών δραστηριοποιούν τους μύες της περιοχής και με τη σύσπασή τους θα διευκολύνεται η κυκλοφορία του αίματος.


Αυτά λοιπόν με την κατακράτηση υγρών. Μπορεί να είναι η αιτία κάποιων κιλών που δεν περιμέναμε στη ζυγαριά, αλλά τώρα ξέρουμε πως να την αντιμετωπίσουμε. Τώρα αν τα κιλάκια παραμένουν....πάρτο απόφαση! Φταίει η άρση αναστολών του σαββατοκύριακου! :Ρ 

3 σχόλια:

  1. Θεά ! :D
    υΠάρχουν συγκεκριμένες τροφές που κατηγορούνται ότι προκαλούν εντόνοτερα το πρόβλημα της κατακράτησης?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οι τροφές που αφυδατώνουν. Τέτοιες είναι ο καφές, το τσάι(αυτά με μεγάλη περιεκτικότητα σε καφεινη), τα αλμυρά και το αλκοολ. Μην τρομάζεις, απλά πινε κανένα νεράκι παραπάνω και είσαι εντάξει! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...