Δευτέρα, 6 Ιουνίου 2011

Ασπαρτάμη: Ναι ή ου;


Η ασπαρτάμη είναι μία τεχνητή γλυκαντική ουσία, περίπου 200 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη. Στην ίδια ποσότητα, έχει τις ίδιες θερμίδες με τη ζάχαρη, αλλά αρκεί πολύ μικρότερη ποσότητα για να πετύχεις την ίδια γλύκα και έτσι, όταν προστίθεται σε τρόφιμα, έχει ουσιαστικά μηδενικές θερμίδες.


Ξέρεις ότι η ασπαρτάμη πριν πάρει έγκριση από τον FDA (Food and Drug Administration) έφαγε άκυρο οκτώ φορές; I'm just saying....  Το 1973, όταν ο ιδρυτής της ασπαρτάμης προσπάθησε να πάρει έγκριση, πολλοί επιστήμονες ισχυρίζονταν πως δεν είναι ασφαλής. Μάλιστα τη συνέδεσαν με νευρολογικές διαταραχές, Altzheimer, αδιαθεσίες και πολλά πολλά άλλα. Το ίδιο έδειξε και μεταγενέστερη μελέτη, "η περίπτωση Ramazzini". Το 2005 και το 2007 το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο «Ramazzini» -ένα ανεξάρτητο μη κερδοσκοπικό ινστιτούτο- ανακοίνωσε τα αποτελέσματα τοξικολογικών ερευνών που συνδέουν την ασπαρτάμη με καρκινογένεση σε ποντίκια. Συγκεκριμένα διαπιστώθηκε ότι η ασπαρτάμη σε χαμηλές δόσεις προκαλούσε λεμφώματα και λευχαιμία σε θηλυκά ποντίκια. Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA) αξιολογώντας (το 2006 και το 2009) τις μελέτες Ramazzini κατέληξε στο συμπέρασμα ότι έχουν ερευνητικά σφάλματα. Σύμφωνα μάλιστα με την πλέον πρόσφατη ανακοίνωση της EFSA (2009), η κατανάλωση ασπαρτάμης είναι ασφαλής και δεν συντρέχει λόγος να αναθεωρηθεί το όριο της αποδεκτής ημερήσιας πρόσληψής της. 


Σήμερα, λοιπόν, ανακοινώνεται από τις περισσότερες τις μεγάλες, επίσημες αρχές που ασχολούνται με τα τρόφιμα πως η χρήση της είναι ασφαλής, όταν καταναλώνεται μέσα στα συνιστώμενα όρια. Η Αποδεκτή Ημερήσια Πρόσληψη (Acceptable Daily Intake- ADI) για την ασπαρτάμη έχει τεθεί από τον FDA των Η.Π.Α. στα 50 mg ανά κιλό σωματικού βάρους την ημέρα. Στην Ευρώπη, η Επιστημονική Επιτροπή Τροφίμων και η Επιτροπή Ειδικών σε Πρόσθετα Τροφίμων των FAO/ WHO (Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας/ Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας) έχει θέσει αντίστοιχα ως ασφαλές όριο τα 40 mg ανά κιλό σωματικού βάρους την ημέρα. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι για να καταναλώσει ένας ενήλικας αυτή την ποσότητα ασπαρτάμης θα πρέπει να καταναλώσει 12 κουτάκια αναψυκτικού light την ημέρα ή περίπου 80 δισκία γλυκαντικού με χαμηλές θερμίδες.


Τώρα εγώ σκέφτομαι...οκ, είναι ασφαλής...πρέπει να καταναλώσεις πολλήηηηηη για να δεις πιθανώς κάποιες παρενέργειες. Αλλά πες μου! Γιατί την χρειάζεσαι;;;; Για ποιο λόγο να καταναλώσεις αναψυκτικά λαιτ; Γιατί να διαλέξεις κάτι που σε αφυδατώνει, σε γεμίζει άχρηστες ουσίες, σου προκαλεί κυτταρίτιδα, απορροφά το ασβέστιο από τα οστά σου και διαβρώνει και τα δόντια σου; Πιες ανθρακούχο νερό με λίγο λεμόνι! Ή έναν ωραιότατο φυσικό χυμό! Ή τσάι. Και αν θες και λίγη γλύκα, βάλε και ένα κουταλάκι ζάχαρη. 20 θερμίδες...σιγά τα αυγά! Γιατί αν έχει απασχολήσει τόσο πολύ αυτή η ουσία, που ξέρεις; Όπου υπάρχει καπνός, υπάρχει και φωτιά. Και μιλάμε για πολύ καπνό! Και πολλά συμφέροντα. Ό,τι και να λένε, όσο ασφαλής και αν ισχυρίζονται πως είναι, κρατώ τις επιφυλάξεις μου. Γιατί, όπως είπα, δεν τη θεωρώ απαραίτητη. Έχεις δει κανέναν άνθρωπο να μένει υγιής καταναλώνοντας κουτάκια Coca-Cola; Και ας είναι και light. ΟΧΙ! Οι άνθρωποι που σέβονται την υγεία και τον εαυτό τους δεν πείθονται από τέτοιες αμερικανιές. Επιλέγουν τροφές που στην πραγματικότητα έχουν κάτι να τους δώσουν. 


Γι αυτό σκέψου...και διάλεξε πλευρά. ΔΙΑΛΕΞΕ ΥΓΕΙΑ!



3 σχόλια:

  1. Θα συμφωνήσω μαζί σου. Γράψε μας και για τη φρουκτόζη αν θες, είναι όντως ασφαλής η κατανάλωση της?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κανείς δεν χρειάζεται την ασπαρτάμη - όπως δεν χρειαζόμαστε και την ζάχαρη. Με αυτά κατά νου το σκεπτικό πως κάποιοι μπορούν να ωφεληθούν από την αντικατάσταση της ζάχαρης με την ασπαρτάμη βγάζει αρκετό νόημα. Αναφέρεις τα οικονομικά συμφέροντα. Οκ δεκτό. Η βιομηχανία της ζάχαρης δεν ζημιώνεται αν αυξηθεί η κατανάλωση της ασπαρτάμης; Η οποία στην ουσία είναι ένα διπεπτίδο αποτελούμενο από το L-ασπαρτικό οξύ και L-φαινυλαλανίνη,της οποίας το καρβοξύλιο είναι εστεροποιημένο με μεθανόλη. Αυτά τα αμινοξέα υπάρχουν έτσι κι αλλιώς στην διατροφή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δε νομίζω ότι τη βιομηχανία ζάχαρης μπορεί να την αγγίξει η χρήση ασπαρτάμης...σκέψου ότι χρησιμοποιείται σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό, σε γλυκά, σε συσκευασμένα τρόφιμα, στη ζαχαροπλαστική...Η ζάχαρη δεν θα φύγει από το θρόνο της σε καμία περίπτωση.

    Τώρα για τα συστατικά μόρια της ασπαρτάμης, έχεις δίκιο, είναι ούτως ή άλλως συστατικά της διατροφής μας, αλλά σε ποια ποσότητα?

    Δεν λέω πως πρέπει να την αποφύγουμε εντελώς, αλλά ελειδή βλέπω ότι πολύς κόσμος την καταναλώνει με μανία, ίσως να κρατήσουμε λιγάκι το μέτρο, όπως πρέπει να κάνουμε και με όλα τα υπόλοιπα στοιχεία της διατροφής μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...