Παρασκευή, 24 Ιουνίου 2011

Νερό! Βοηθός στην απώλεια βάρους.

Τι ρόλο παίζει το νερό στην απώλεια βάρους; Βοηθάει ή είναι ακόμη ένας μύθος;

Ε, λοιπόν αναρωτιόμουν για καιρό και έτσι είπα να το ψάξω λιγάκι. Βρήκα μια μελέτη που δημοσιεύτηκε πριν ένα χρόνο περίπου. Οι ερευνητές συνέκριναν την απώλεια βάρους μεταξύ 2 ομάδων ανθρώπων που ακολούθησαν ίδια υποθερμιδική δίαιτα (1200kcal για τις γυναίκες και 1500kcal για τους άνδρες) για 12 εβδομάδες: η πρώτη ομάδα συνδύασε την υποθερμιδική δίαιτα με αυξημένη κατανάλωση νερού (500ml νερού πριν από κάθε γεύμα) ενώ η δεύτερη ακολούθησε μόνο τη δίαιτα. Μετά από 12 εβδομάδες, λοιπόν, παρατηρήθηκε πως οι άνδρες και οι γυναίκες στην ομάδα με την αυξημένη κατανάλωση νερού έχασαν 44% περισσότερο βάρος (ισοδυναμεί με 2 κιλά επιπλέον) σε σύγκριση με τα άτομα της ομάδας ελέγχου. Επίσης, φάνηκε πως η ομάδα που κατανάλωσε το νερό πριν το γεύμα είχε χαμηλότερη ενεργειακή πρόσληψη στο γεύμα που ακολούθησε. 

Όπως προτείνουν οι ερευνητές, μία πιθανή εξήγηση του αποτελέσματος είναι η μειωμένη ενεργειακή πρόσληψη στο γεύμα που ακολουθεί την κατανάλωση νερού, λόγω του αυξημένου αισθήματος κορεσμού ή της καθυστερημένης γαστρικής κένωσης. Η αλήθεια όμως είναι ότι οι ακριβείς μηχανισμοί που να εξηγούν την επιπλέον απώλεια στην ομάδα που κατανάλωνε το νερό δεν έχουν διευκρινιστεί εντελώς. Πολλά έχουν γραφτεί...από το ότι ένας αφυδατωμένος οργανισμός δεν μπορεί επαρκώς να μεταβολίσει το λίπος, μέχρι το ότι η κατανάλωση νερού μειώνει την όρεξη. Τι ισχύει όμως στην πραγματικότητα είναι δύσκολο να ειπωθεί. Μάλλον είναι συνδυασμός πολλών παραγόντων.

Έχει φανεί πως η αφυδάτωση μειώνει την αθλητική απόδοση. Έτσι είναι δύσκολο για έναν οργανισμό να έχει ενέργεια για τις καθημερινές και αθλητικές δραστηριότητες αν είναι αφυδατωμένος. Αποτέλεσμα είναι αίσθημα κοπώσεως και ληθάργου, και φυσικά η μειωμένη ενεργειακή κατανάλωση.


Επίσης, η κατανάλωση νερού βοηθά τη δράση των φυτικών στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας. Επομένως συμβάλλει στην απομάκρυνση του αισθήματος του φουσκώματος, την καλύτερη λειτουργία του εντέρου στην απομάκρυνση των αποβλήτων του μεταβολισμού και γενικότερα του οργανισμού.  

Ακόμη, καθώς ο οργανισμός μπερδεύει συχνά το αίσθημα της δίψας με αυτό της πείνας, είναι πιθανό η κατανάλωση επαρκών ποσοτήτων νερού, ώστε ο οργανισμός να είναι πλήρης και να ικανοποιηθεί το αίσθημα της δίψας, να μειώσει την όρεξή μας για φαγητό. Ας σκεφτούμε πως πολλά τρόφιμα, όπως τα φρούτα, είναι πλουσιότατα σε νερό. Έτσι όταν δεν πίνουμε νερό, ο οργανισμός θα ψάξει αλλού αυτό που του είναι αναγκαίο (βλ. αναψυκτικά με ζάχαρη, χυμούς ή άλλα τρόφιμα). Βέβαια στην παραπάνω μελέτη το συμπέρασμα αυτό δεν ισχύει, καθώς η ενεργειακή πρόσληψη των συμμετεχόντων ήταν ελεγχόμενη.

Και ας μην ξεχνάμε πως με τη σωστή λειτουργία των νεφρών και την επαρκή ποσότητα νερού, απομακρύνονται από το σώμα όλα τα απόβλητα του μεταβολισμού, η συσσώρευση των οποίων μπορεί να οδηγήσει σε οξειδωτικό στρες και γενική επιβάρυνση του οργανισμού.

Τέλος, πρόσληψη νερού στις ποσότητες που χρειαζόμαστε μειώνει την κατακράτηση ύδατος, από τη στιγμή που ο οργανισμός βλέπει πως του παρέχεται σε κάθε περίπτωση η ποσότητα που χρειάζεται, και έτσι δεν υπάρχει λόγος να κρατά αποθέματα.

Άρα, για να συνοψίσουμε, πολλά τα οφέλη του νερού και δει στην απώλεια βάρους. Σωστή ενυδάτωση του οργανισμού, εκτός από τη βελτίωση της υγείας και της όψης του δέρματος και των μαλλιών, ενισχύει και την ομαλή λειτουργία στο εσωτερικό, καθώς όλα τα όργανα, νεφροί, ήπαρ, πεπτικό, απαιτούν νερό για να λειτουργήσουν σωστά. 


Οι ανάγκες ενός ατόμου σε νερό μπορούν να υπολογιστούν αδρά χρησιμοποιώντας την θερμιδική του πρόσληψη, περίπου στο 1ml για κάθε kcal που προσλαμβάνεται, δηλαδή 2-2,5 λίτρα για έναν μέσο, υγιή άνθρωπο. 

...και ας έχουμε στο μυαλό μας ότι η δίψα είναι σημάδι αφυδάτωσης! Επομένως είναι λάθος να περιμένουμε να διψάσουμε για να πιούμε νερό! Αρκεί να θυμόμαστε να πίνουμε 1-2 ποτήρια πριν από κάθε γεύμα και έχουμε λάβει όλη την ποσότητα που χρειαζόμαστε ημερησίως. 

Αυτά. Πάω να πιω νεράκι τώρα! Cheers!



Αναφορές:
Elizabeth A. Dennis, Ana Laura Dengo, Dana L. Comber, Kyle D. Flack, Jyoti Savla, Kevin P. Davy, Brenda M. Davy, "Water Consumption Increases Weight Loss During a Hypocaloric Diet Intervention in Middle-aged and Older Adults", Obesity(2010)


4 σχόλια:

  1. Εγώ πιστεύω οτι όπως παντού έτσι και με το νερό πρέπει να υπάρχει μέτρο. Έχω παρατηρήσει ότι αν πιω πολύ πάαρα πολύ νερό και τσάι, έχω αίσθημα κόπωσης και ασυναμίας. ίσως οφείλεται και στο ότι είμαι υποτασική..δεν ξέρω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Έχεις απόλυτο δίκιο! Όπως είπα, 2-2,5 λίτρα είναι εντάξει. Είναι ποσότητα που δεν μπορεί να σε βλάψει. Η υπερκατανάλωση νερού μπορεί να προκαλέσει ανισορροπία στους ηλεκτρολύτες, με άλλα λόγια αραιώνει το αίμα, καθώς οι νεφροί δεν προλαβαίνουν να αποβάλλουν το περιττό νερό. Αλλά για να γίνει αυτό, πρέπει να καταναλωθούν πολλά λίτρα νερό. Αν με 2 ή και 3 λίτρα νιώθεις αδυναμία, ίσως πρέπει να δεις τι μπορεί να ευθύνεται γι αυτό...
    Αν είσαι υποτασική, βάλε λίγο παραπάνω αλατάκι στο φαγητό σου! Έχεις και αναιμία;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ευχαριστώ πολύ για την απάντηση. Η αλήθεια είναι ότι ζαλίζομαι με λιγότερο νερό από τα 2.5 λίτρα. Μετά το 1.5 (το οποίο θα έχω πιει μέχρι το μεσημέρι, το απόγευμα θα ζαλίζομαι εκτός και αν όντως είναι με full αλάτι το φαγητό.Γενικά βάζω πολύ αλάτι γιατί το καταλαβαίνω ότι το ζητάει ο οργανισμός μου. Αναιμία όχι δεν έχω αλλά ο αιματοκρίτης είναι στα όρια. Ευχαριστώ και πάλι!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. "Ακόμη, καθώς ο οργανισμός μπερδεύει συχνά το αίσθημα της δίψας με αυτό της πείνας"

    Γεια σου Erica,

    Μπορείς να παραθέσεις βιβλιογραφία για το παραπάνω;

    Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...