Τρίτη, 13 Σεπτεμβρίου 2011

Eat healthy, on a budget!

Πραγματικά ενοχλούμαι που κάνω αυτήν την ανάρτηση σήμερα...
Αλλά είναι γεγονός ότι πρέπει να κάνουμε ζωή on a budget, δηλαδή οικονομία και στον τομέα της διατροφής. Στόχος μου από αυτόν τον Σεπτέμβρη, φαντάζομαι και πολλών ακόμα, είναι να κάνω μία οργανωμένη, συγκροτημένη προσπάθεια να μειώσω τα έξοδά μου. Η διατροφή είναι σημαντικό κομμάτι των μηνιαίων εξόδων, ειδικά για κάποιον που θέλει να τρέφεται υγιεινά, επομένως είναι ένας τομέας στον οποίο αν παρέμβουμε, μπορούμε να κάνουμε διαφορά.
Πρώτον. Ποιος είπε ότι η υγιεινή διατροφή είναι πιο ακριβή; Η κατανάλωση επεξεργασμένων τροφίμων και η πληθώρα των ζωικών τροφών είναι που αυξάνει πολύ το κόστος. Τα φυτικά, εποχιακά και τοπικά προϊόντα είναι τα πιο φθηνά και αν το καλοσκεφτείς αυτά είναι που πρέπει να είναι στη βάση της διατροφής μας.

Έχουμε και λέμε, λοιπόν:
1. ΟΣΠΡΙΑ: Μισό κιλό όσπρια κοστίζει περίπου 1 ευρώ και βγάζει περίπου 6 μερίδες. Αλάτι, ρίγανη, λίγη ντομάτα και μετρημένο ελαιόλαδο και έχεις ταΐσει μία οικογένεια με 5 ευρώ το πολύ. Αντικατάστησε το κρέας 1 φορά την εβδομάδα με όσπρια και έχεις γλιτώσει αρκετά χρήματα κάνοντας και πολύ καλό στο σώμα σου. Συνδύασε τα όσπρια με δημητριακά, όπως ρύζι και ψωμί, και δεν χρειάζεται να φας κρέας, καθώς θα πάρεις από αυτά  επαρκή ποσότητα πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας.

2. ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΜΕΝΑ ΤΡΟΦΙΜΑ: Σκέψου! Όσο πιο επεξεργασμένο είναι ένα τρόφιμο, τόσο πιο πολλά έχει κοστίσει η παραγωγή του, άρα τόσο περισσότερο αυξάνεται η τιμή του στο ράφι του σουπερ-μάρκετ. Μην αγοράζεις έτοιμα! Όχι μόνο περιέχουν ένα σωρό άχρηστες ουσίες, αλάτι και συντηρητικά για να είναι νόστιμα και να τα αγοράζεις, είναι πανάκριβα γι αυτό που προσφέρουν! Εναλλακτικά, αγόρασε τις πρώτες ύλες και φτιάξτο μόνος σου. Θες πατατάκια; Πάρε μία πατάτα, κόψτην σε πολύ λεπτές φέτες στον τρίφτη, ράντισέ τες με λίγο ελαιόλαδο και άπλωσέ τες σε ταψί στο φούρνο για 10 λεπτάκια. Βουαλά, έχεις υγειινά σπιτικά πατατάκια που σου κόστισαν ελάχιστα!

3. ΚΟΨΕ ΤΑ DELIVERY: Σόρι πιτσαρία της γειτονιάς, αλλά θα  την φτιάξω μόνη μου την πίτσα μου. Λοιπόν, μη βαριέσαι!  Αν θες οπωσδήποτε πίτσα, πάρε τα υλικά και μαγείρεψε! Αν πάλι όχι, μπορείς να επιλέξεις εκατομμύρια άλλα πράγματα για να ικανοποιήσεις την πείνα σου. Απλά πες όχι στα delivery!!!! Κοστίζουν μία περιουσία και φέρνουν βαρυστομαχιά! Τέλος!

4. ΨΩΝΙΣΕ ΤΟΠΙΚΑ: Τοπικά προϊόντα από μικρά τοπικά μαγαζάκια. Τα τοπικά προϊόντα έχουν, πίστεψέ με πολλά προτερήματα. Αρχικά σου δίνουν αυτό που χρειάζεσαι γιατί έχουν μεγαλώσει στο ίδιο κλίμα με σένα. Επίσης, στερούνται το κόστος συντήρησης και μεταφοράς που κουβαλάνε τα επεξεργασμένα, εισαγόμενα προϊόντα. Ένας λόγος παραπάνω είναι και ότι ενισχύεις την τον μπακάλη της γειτονιάς και την τοπική οικονομία και όχι τα μεγαθήρια σουπερ-μαρκετ.

5. ΜΗΝ ΠΕΤΑΣ ΦΑΓΗΤΟ: Χρησιμοποίησε την κατάψυξη για να αποθηκεύσεις ό,τι περισσεύει. Από στυμμένο λεμόνι, πολτό ντομάτας που θα χαλάσει σε 3 μέρες, μέχρι ψωμί, όσπρια ή φρέσκα μυρωδικά. Δεν πετάμε τίποτα!

6. ΟΡΓΑΝΩΣΟΥ: Πήγαινε για ψώνια με τη λίστα και προσπάθησε να μην αγοράσεις τίποτα περιττό. Κάνε εβδομαδιαίο πλάνο. Προσπάθησε να εκμεταλλευθείς όλα τα προϊόντα στο ντουλάπι που πλησιάζει η ημερομηνία λήξης.

7. ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΟΥ ΤΙΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ: Αν γνωρίζεις ότι καταναλώνεις ένα τρόφιμο σε μεγάλη ποσότητα και είσαι σίγουρος ότι δεν θα περισσέψει ή θα χαλάσει, αγόρασέ το σε μεγαλύτερη ποσότητα, ώστε να εκμεταλλευτείς την χαμηλότερη τιμή ή κάποια προσφορά. Μην παρασύρεσαι, μόνο γι αυτά που χρειάζεσαι!

8. ΜΕΙΩΣΕ ΤΙΣ ΕΞΟΔΟΥΣ ΓΙΑ ΦΑΓΗΤΟ: Το ξέρω ότι η ταβέρνα είναι στην κουλτούρα του ¨Ελληνα. Αν όμως τη μία από τις δύο φορές που θα έβγαινες έξω, μείνεις σπίτι με την παρέα σου και μαγειρέψεις σπιτικό φαγητό, θα γλιτώσεις αρκετά χρήματα χωρίς να κάνεις έκπτωση στην διασκέδαση.

Βάλε το μυαλό σου να δουλέψει και επιστράτευσε τη δημιουργικότητά σου και σταμάτα να κλαίγεσαι! Οκ, τα πράγματα είναι δύσκολα! Θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να επιβιώσουμε. Και επειδή δεν είμαι κατάλληλη να μιλήσω για αυτά, αλλά είμαι κατάλληλη για να σου μιλήσω για την διατροφή, σου λέω ότι μπορείς με λιγότερα χρήματα να φας πολύ πιο ποιοτικά, αρκεί να υπάρχει θέληση και έξυπνος προγραμματισμός. Αυτό θα πει value for money...

Φιλικά,
Έρικα



Πέμπτη, 1 Σεπτεμβρίου 2011

5+1 σκέψεις που σαμποτάρουν την απώλεια βάρους:

Γιατί η απώλεια βάρους είναι τόσο δύσκολη; Γιατί ενώ όλα ξεκινάνε μία χαρά σύντομα η υπόθεση κολλάει; Γιατί ενώ θέλεις τόσο πολύ αυτή η φορά να είναι η τελευταία...κάτι γίνεται και επιστρέφεις στις παλιές κακές συνήθειες; Έχουμε μιλήσει πολλές φορές για το ποια είναι τα σωστά τρόφιμα, ποιες είναι οι σωστές ποσότητες. Γνωρίζουμε πόσο καλό κάνει η άσκηση. Ξέρουμε τι είναι καλό για το σώμα μας. Ξέρουμε πόσο πολύ θέλουμε να αλλάξουμε αυτό που μας ενοχλεί πάνω μας. Τι συμβαίνει και δεν φτάνουμε στον στόχο;


Πολλές φορές παρασυρόμαστε σε δυσλειτουργικές σκέψεις που κολλάνε στο μυαλό μας και σαμποτάρουν την προσπάθεια για απώλεια βάρους. Ποιες είναι αυτές οι σκέψεις; Κάποιες από αυτές...


Σκέψη 1η: "Φοβάμαι ότι δεν θα τα καταφέρω ποτέ να χάσω βάρος"


Δεν έχεις εμπιστοσύνη στον εαυτό σου, πιστεύεις ότι θα τα παρατάς κάθε φορά, νιώθεις απελπισία και πως οποιαδήποτε προσπάθεια δεν έχει κανένα απολύτως νόημα! Λοιπόν άκου αυτό! Εννοείται ότι μπορείς να τα καταφέρεις! Δεδομένου ότι δεν υπάρχει κάποια διαταραχή που να χρήζει ιδιαίτερης προσοχής και προσπάθειας, δεν υπάρχει λόγος να μην χάσεις βάρος. Είναι μαθηματικά! Αν η ενέργεια που δαπανάς είναι χαμηλότερη από αυτήν που καταναλώνεις, τότε είναι φυσικό επακόλουθο να χάσεις βάρος.


Σκέψη 2η: "Δοκίμασα τα πάντα και δε λειτουργεί τίποτα!"


Υπάρχουν πολλές προσεγγίσεις στην προσπάθεια απώλειας βάρους. Οι περισσότερες δουλεύουν. Αυτές που συνδυάζουν την προσεγμένη διατροφή με την αύξηση της φυσικής δραστηριότητας. Το θέμα είναι ότι εξαντλείται η υπομονή μας και τα παρατάμε στην πρώτη στροφή. Ίσως απλά δεν ήσουν αρκετά έτοιμος για να δεσμευτείς. Είναι πολύ πιο εύκολο να πεις: "Δε λειτουργεί", από το να πάρεις την ευθύνη των πράξεών σου και να παραδεχθείς ότι τα παράτησες. Η λύση είναι να βρεις την προσέγγιση που σου ταιριάζει καλύτερα (δεν υπάρχει καλύτερη η χειρότερη, απλά πρέπει να σου ταιριάζει) και απλά μην τα παρατάς! Αυτός που τα παρατάει δεν πετυχαίνει ποτέ! Μόνο αυτός που επιμένει παρ όλες τις μικρές αποτυχίες καταφέρνει να φτάσει στον στόχο του.


Σκέψη 3η: "Έκανα μία ατασθαλία άρα τώρα καταστράφηκαν όλα!"


Κλασσική συμπεριφορά "όλα ή τίποτα". Πιστεύεις ότι ακόμη και μία μικρή απόκλιση από "το σχέδιο" είναι ισοδύναμη με την αποτυχία. Συνεπώς αφού έχεις ήδη αποτύχει, όσο περισσότερο και να φας δεν είναι περισσότερη αποτυχία. Και η σκέψη αυτή πυροδοτεί κύκλο υπερφαγικών επεισοδίων και εγκατάλειψη της προσπάθειας. Λάθος! Ποιος πάχυνε με ένα σοκολατάκι ή 1 χούφτα πατατάκια! Κανείς! Δεν είναι αποτυχία. Δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένα μικρό γλίστριμα. Δεν καθορίζει το το αποτέλεσμα; Γιατί να του δώσεις τόση σημασία. Αντίθετα πρέπει να συνειδητοποιήσεις ότι εκτός από το μαύρο και το άσπρο υπάρχουν και χιλιάδες ακόμη αποχρώσεις του γκρι. Συμβουλή για όσες  και όσους είναι τύποι "άσπρο-μαύρο" είναι να αποφεύγουν τις δίαιτες που απαγορεύουν συγκεκριμένες ομάδες τροφίμων, στις οποίες η κατανάλωση ακόμη και μικρής  ποσότητας κάποιου τροφίμου, πχ. ψωμιού, σημαίνει αποτυχία. Αντίθετα οι δίαιτες "παν μέτρον άριστον" είναι πιο κατάλληλες. Δίαιτες που επιτρέπουν τα πάντα αλλά στην σωστή ποσότητα. Κάνε μικρές αλλαγές. Βάλε έναν στόχο την εβδομάδα και προσπάθησε να τον πετύχεις. Μην πέφτεις με τα μούτρα γιατί είναι αδύνατο να πετύχεις την τελειότητα. Προετοίμασε τον εαυτό σου για την αποτυχία. Τι θα γίνει αν γλιστρήσεις; Είναι πολύ καλύτερο να είσαι έτοιμος όταν θα έρθει η "κακιά στιγμή".


Σκέψη 4η: "Μισώ το σώμα μου!"


Μισείς το σώμα σου; Ή μήπως μισείς τα λίγα παραπάνω κιλάκια στο σώμα σου; Γιατί υπάρχει διαφορά. Είναι άδικο να μισείς το σώμα σου, που επιτρέπει να κάνεις όλα όσα αγαπάς, όπως η βόλτα στη θάλασσα ή να αγκαλιάσεις κάποιον δικό σου άνθρωπο. Μήπως είναι καλύτερα να πεις κάτι όπως: "Είμαι δυσαρεστημένος με το βάρος μου αυτήν την περίοδο και έτσι προσπαθώ να το αλλάξω". Συνεχίζοντας να αγαπάς το σώμα σου, παρόλα τα μικρά πράγματα που σε δυσαρεστούν, μπορείς να συνεχίσεις να το φροντίζεις ώστε να θέλεις να πετύχει η προσπάθειά σου.


Σκέψη 5η: "Δεν μπορώ να περιμένω. Δεν βλέπω αποτέλεσμα άμεσα"


Η ανυπομονησία σαμποτάρει ακόμη και τις καλύτερες προσπάθειες. Θυμήσου ότι σου πήρε πολύ καιρό να φτάσεις στο σημείο που είσαι τώρα. Πώς περιμένεις λοιπόν να αλλάξουν όλα άμεσα; Τα αποτελέσματα της προσπάθειάς σου θα μείνουν μόνο αν φτάσεις αργά στον στόχο σου, χωρίς να βιάζεσαι. Σκέψου πως ακόμη και το αποτέλεσμα να αργήσει, στο ενδιάμεσο έχεις κάνει αλλαγές στον τρόπο ζωής σου που θα μείνουν και  που άμεσα θα σου κάνουν καλό! Μπορεί να μην φτάσεις στο βάρος-στόχο σου σε μία μέρα, αλλά από τις πρώτες μέρες θα νιώσεις πόσο καλό κάνεις στον εαυτό σου βελτιώνοντας την διατροφή σου και βάζοντας φυσική δραστηριότητα στο ημερήσιο πρόγραμμά σου. 


Σκέψη 6η: "Παρόλο που χάνω βάρος, πάντα το ξαναπαίρνω πίσω"


Επειδή κάτι έγινε...δε σημαίνει ότι θα ξαναγίνει. Επίσης αυτή τη φορά αλλάζεις τον τρόπο σκέψης, διώχνεις τις δυσλειτουργικές σκέψεις σου και δεν υπάρχει λόγος να πιστεύεις ότι δεν θα τα καταφέρεις. Δεν έχει σημασία τι έγινε στο παρελθόν. . Αυτό που έχει σημασία είναι το τώρα. Κάνε μικρές αλλαγές στο παρόν, ένα βήμα τη φορά. Αυτή η προσπάθεια είναι διαφορετική. Είναι καλύτερη από την προηγούμενη.




Σημαντικό είναι επίσης να σκεφτείς αν πραγματικά θέλεις να κάνεις την αλλαγή. Συχνά το θέλουν μόνο οι άλλοι. Ο σύντροφος, οι γονείς.. και εσύ απλά να το σαμποτάρεις επίτηδες επειδή δεν το επέλεξες.  Σιγουρέψου ότι εσύ είσαι που θέλεις να αλλάξεις και να κάνεις κάτι καλό για τον εαυτό σου, να χάσεις το βάρος που σε ενοχλεί. Σιγουρέψου ότι είσαι έτοιμος. Αν γίνει αυτό, που είναι και το πιο δύσκολο, τότε το μόνο που μένει είναι απλά να έχεις υπομονή και επιμονή. 


After that it's just a piece of cake..
xoxo 
motivation girl



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...