Δευτέρα, 7 Νοεμβρίου 2011

Κατάλληλος τύπος δίαιτας στην πρόληψη του σακχαρώδους διαβήτη

Αρχικά να εξηγήσουμε τι είναι "ινσουλινοαντίσταση".
Είναι μία διαταραχή του μεταβολισμού, όπου οργανισμός και κυρίως οι περιφερικοί του ιστοί δεν ανταποκρίνονται στη δράση της ινσουλίνης, της ορμόνης που ρυθμίζει και μειώνει την ποσότητα της γλυκόζης στο αίμα. Αποτέλεσμα είναι ο οργανισμός να εμφανίζει επίπεδα σακχάρου και ινσουλίνης άνω του φυσιολογικού. Μία συνεχής κατάσταση υπεργλυκαιμίας και υπερινσουλιναιμίας αυξάνει πολύ τον κίνδυνο για σακχαρώδη διαβήτη. Για να προλάβουμε, λοιπόν, μία τέτοια κατάσταση, καλό είναι να τροποποιήσουμε τη διατροφή μας, έτσι ώστε να μειώσουμε το φαινόμενο της ινσουλινοαντίστασης.


Έχει φανεί πως δίαιτες υψηλές σε πρωτεΐνη έχουν ευεργετικά αποτελέσματα στην απώλεια βάρους και το λιπιδαιμικό προφίλ. Ταυτόχρονα, όμως, τα αποτελέσματα δείχνουν πως εντείνουν την ινσουλινοαντίσταση και τον κίνδυνο για σακχαρώδη διαβήτη. Αντίθετα, δίαιτες υψηλές σε φυτικές ίνες φαίνεται πως έχουν αντίθετα αποτελέσματα.  


Για την διευκρίνιση των επιδράσεων των 2 τύπων διαιτών, πρόσφατη μελέτη θέλησε να συγκρίνει τα αποτελέσματά τους στο βαθμό αντίστασης στην ινσουλίνη. Έτσι, δοκίμασε 3 τύπους ισοθερμιδικών διαιτών: 1. Δίαιτα υψηλή σε πρωτεΐνη (HP) 2. Δίαιτα υψηλή σε φυτικές ίνες (HF) και 3. Μικτή δίαιτα, με ελαφριά αυξημένα ποσά πρωτεΐνης και φυτικών ινών (Mix diet), σε 84 υπέρβαρα άτομα.


Η σύσταση των 3 διαιτών σε πρωτεΐνη, υδατάνθρακες και φυτικές ίνες, αντίστοιχα, κατά τις 6 πρώτες εβδομάδες φαίνεται παρακάτω:
Ομάδα ελέγχου: 17%, 52%, 14g
ΗF: 17%, 52%, 43g
ΗP: 28%, 43%, 13g
Mix diet: 23%, 44%, 26g


Αποτελέσματα:
Μετά από 6 εβδομάδες, η ινσουλινοευαισθησία αυξήθηκε κατά 25% στην ομάδα με την υψηλή σε φυτικές ίνες δίαιτα σε σύγκριση με την ομάδα της HP δίαιτας. Μετά την πάροδο 18 εβδομάδων, η διαφορά αυτή έπαψε να υπάρχει, ίσως λόγω της χαμηλότερης προσκόλλησης των συμμετεχόντων στη δίαιτα. 


Συμπερασματικά, λοιπόν, δίαιτα υψηλή σε φυτικές ίνες φάνηκε να μειώνει την ινσουλινοαντίσταση, και κατ' επέκταση τον κίνδυνο για σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2, σε μεγαλύτερο βαθμό από ότι ισοθερμιδική δίαιτα υψηλή σε πρωτεΐνες. 


Βέβαια καλό είναι να παρατηρήσουμε ότι ακόμη και στη δίαιτα υψηλή σε φυτικές ίνες, το ποσοστό υδατανθράκων παραμένει σε μέτρια επίπεδα. Έτσι, σημαντικό είναι να πούμε ότι στην πράξη, για τη μείωση της ινσουλινοαντίστασης, πρέπει να ακολουθήσουμε μία δίαιτα πολύ πλούσια σε λαχανικά, που αυξάνουν το περιεχόμενο της δίαιτας σε φυτικές ίνες χωρίς να την επιβαρύνουν με θερμίδες και υδατάνθρακες, Χωρίς να είναι απαραίτητο να περιορίσουμε πολύ τις πηγές υδατανθράκων, όπως τα δημητριακά και να όσπρια, καλό είναι να προτιμούμε τρόφιμα μη επεξεργασμένα, πλούσια σε σύνθετους και όχι απλούς υδατάνθρακες, ενώ παράλληλα να κάνουμε ένα σωστό μοίρασμα υδατανθράκων κατά τη διάρκεια της ημέρας, ώστε να μην επιβαρύνεται ο οργανισμός και να έχουμε σωστή ρύθμιση του σακχάρου του αίματος.





Για περισσότερες πληροφορίες, η πηγή μου είναι η:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...