Παρασκευή, 11 Νοεμβρίου 2011

Μείωση αλατιού: Μικρή μείωση στην αρτηριακή πίεση αλλά ταυτόχρονη αύξηση της χοληστερόλης!!!


Χρόνια τώρα ακούμε για το πόσο «κακό» είναι το αλάτι στη διατροφή μας. Συμπεριλαμβάνεται σε αυτά που πρέπει να αποφεύγουμε, γιατί αυξάνει την αρτηριακή πίεση, προκαλεί κατακράτηση υγρών, κυτταρίτιδα…

Το επιτραπέζιο αλάτι αποτελείται από ένα άλας, λεγόμενο χλωριούχο νάτριο (ΝaCl). Το αλάτι είναι απαραίτητο στοιχείο για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού και υπάρχει φυσικά σε πολλά φυτικά τρόφιμα. Η αλμυρή γεύση του είναι αυτή που έχει καταστήσει τη χρήση του αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας, καθώς βελτιώνει τη γεύση του φαγητού. Η σύσταση για την κατανάλωση αλατιού είναι 1κ.γ. ημερησίως.

Ε λοιπόν υπάρχει και η άλλη πλευρά του νομίσματος. Το αλάτι δεν είναι η πηγή του κακού! Ερευνητές θέλησαν να διερευνήσουν τις επιδράσεις του αλατιού και κατά πόσο έχουν νόημα πολιτικές υγείας για τη μείωση της κατανάλωσής του. Ο σκοπός ήταν να συγκριθούν οι επιδράσεις δίαιτας χαμηλής σε αλάτι και δίαιτας υψηλής σε αλάτι στην αρτηριακή πίεση, στα επίπεδα των ορμονών ρενίνης, αλδοστερόνης και κατεχολαμινών καθώς και στο λιπιδαιμικό προφίλ (χοληστερόλη και τριγλυκερίδια).

Χρησιμοποιήθηκαν δεδομένα από 167 μελέτες. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως η σημαντική μείωση του αλατιού της δίαιτας αύξησε τα επίπεδα ρενίνης, αλδοστερόνης, ενώ μείωσε τα επίπεδα αδρεναλίνης και νοραδρεναλίνης. Φάνηκε επίσης ότι μείωσε τα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης, ειδικότερα σε άτομα με υπέρταση, γεγονός που εξηγείται από τις μεταβολές στις παραπάνω ορμόνες. Όμως η μείωση αυτή (1% στα άτομα με φυσιολογική πίεση και 2-2,5% στα άτομα με υπέρταση) ήταν πολύ μικρή, δεδομένης της πολύ χαμηλής κατανάλωσης αλατιού, και οι ερευνητές αμφιβάλλουν για το αν είναι εφικτή μία τέτοια αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν επίσης πως η μείωση του αλατιού της δίαιτας μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της χοληστερόλης (κατά 2%) και των τριγλυκεριδίων αίματος (κατά 7%). Να θυμηθούμε πως η ποσοστιαία μείωση της αρτηριακής πίεσης είναι πολύ μικρότερη. Έτσι, ισχυρίζονται πως έχει γίνει υπερεκτίμηση στην επίδραση της μείωσης της κατανάλωσης αλατιού στην αντιμετώπιση της υπερτασης και αναφέρουν πως το αν η ελάττωση του αλατιού μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο από τα καρδιαγγειακά νοσήματα είναι μία υπόθεση που μένει ακόμη να διερευνηθεί.

Επιπρόσθετα, γράφουν πως η μειωμένη κατανάλωση νατρίου φαίνεται να είναι επιβλαβής για άτομα με καρδιακή ανεπάρκεια και σακχαρώδη διαβήτη, καθώς έχει συσχετισθεί με αυξημένη θνησιμότητα.

Προτείνουν λοιπόν πως η μείωση της κατανάλωσης αλατιού θα ‘πρεπε να αποτελεί συμπληρωματική προσέγγιση στην μείωση της υπέρτασης, μαζί με άλλες παρεμβάσεις, όπως η διακοπή του καπνίσματος και η φυσική δραστηριότητα, που φαίνεται να έχουν πολύ μεγαλύτερα οφέλη.


Άρα τι μάθαμε; Δεν επιλέγουμε ανάλατα χωρίς λόγο! Το φαγητό είναι απόλαυση και έτσι πρέπει να παραμείνει. Φυσικά δεν κάνουμε υπερβολές γιατί δεν ξέρεις ποτέ...αλλά όχι, τέλος στην τρομοκρατία με το αλάτι!





Αναφορά:



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...