Δευτέρα, 14 Νοεμβρίου 2011

Τροφές παυσίπονα!

Μπορεί ένα γεύμα να έχει παυσίπονη δράση; Υπάρχουν τροφές που βοηθούν στη διαχείριση χρόνιου πόνου; Μπορεί ένα υγιεινό διαιτολόγιο να σε βοηθήσει να αποφύγεις τα φάρμακα;

Παρόλο που κανένα τρόφιμο δεν μπορεί να εξαλείψει τον χρόνιο ή οξύ πόνο, ένα σύνολο διατροφικών συνηθειών μπορεί να βοηθήσει στην διαχείριση του πόνου. Για παράδειγμα, η Μεσογειακή δίαιτα, πλούσια σε φρούτα και λαχανικά, τρόφιμα ολικής άλεσης και ακόρεστα λιπαρά οξέα, μπορεί να συνεισφέρει στην υγεία του οργανισμού, στο χτίσιμο υγειών οστών και μυών, και στην αποφυγή πρόσληψης σωματικού βάρους, που με τη σειρά της οδηγεί σε δυσφορία και δυσκινησία.  Εκτός όμως από την προληπτική δράση μίας υγιούς δίαιτας, έχουν βρεθεί πολλές τροφές έχουν αντιφλεγμονώδη δράση και συστατικά των τροφών που εμπλέκονται στα μηνύματα πόνου του οργανισμού.

1. Δημητριακά ολικής άλεσης:
Είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, που περιορίζουν την όρεξη, και βοηθούν στη διαχείριση βάρους. Επίσης, είναι καλές πηγές μαγνησίου, ενός μετάλλου που έχει φανεί πως περιορίζει τον μυικό πόνο. Η βρώμη, το σιτάρι, το ρύζι, το πλιγούρι, η κινόα είναι λίγα μόνο από τα τρόφιμα σε αυτήν την κατηγορία.


2. Ιχθυέλαια:
Ο σολομός ή οι σαρδέλες είναι ψάρια πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα, γνωστά για την αντιφλεγμονώδη δράση τους, αλλά και βιταμίνη D. Μελέτες συνδέουν την βιταμίνη του ήλιου με τη μείωση του χρόνιου πόνου και προτείνουν την συμπληρωματική της πρόσληψη.


3. Ελαιόλαδο:
Τροφή πλουσιότατη σε αντιοξειδωτικές πολυφαινόλες που αναστέλλουν ένα βασικό μηχανισμό πόνου στο σώμα. Η χρήση του ελαιολάδου για την αντικατάσταση βουτύρου ή της φυτικής μαργαρίνης μπορεί να βοηθήσει στον περιορισμό της κατανάλωσης κορεσμένων και τρανς λιπαρών, συστατικών που εντείνουν τον πόνο.


4. Μπαχαρικά και μυρωδικά:
Tζίντζερ και κουρκούμη (turmeric), 2 μυρωδικά με παυσίπονη δράση λόγω των ουσιών που περιέχουν. Οι ουσίες αυτές έχουν αναλγητική δράση παρόμοια με αυτή της ασπιρίνης ή της ιβουπροφένης. Γι αυτό αξίζουν να μπουν στο διαιτολόγιό μας, ειδικά σε περιόδους έντονου στρες και πόνου. Μάλιστα, έχει βρεθεί πως το τζίντζερ, και ειδικότερα το ενεργό συστατικό του, η τζιντζερόλη, μειώνει τον πόνο μετά την άσκηση κατά 25%.Άλλα μπαχαρικά με παυσίπονη δράση; Η κανέλα, ο γλυκάνισος, ο δυόσμος και η μέντα φαίνεται πως μειώνουν τους πόνους περιόδου. Για τους πονοκεφάλους προτείνεται η βαλεριάνα, η λεβάντα, η λουίζα το μελισσόχορτο, το τζίνσεγκ και το δίκταμο.

5. Φρούτα και λαχανικά:
Η βιταμίνη C στα φρούτα και τα λαχανικά, ειδικά με έντονο χρώμα, είναι αντιοξειδωτική ουσία που σύμφωνα με μελέτες βοηθά στη μείωση του πόνου μετά από κατάγματα ή ορθοπεδικές επεμβάσεις. . Ακόμη, φαίνεται πως η βιταμίνη C μπορεί να εμποδίσει την εξέλιξη της αρθρίτιδας και την δημιουργία αλλοιώσεων στις αρθρώσεις,ίσως λόγω της αναπόσπαστης δράσης της στην παραγωγή του κολλαγόνου. Παρόλο που δεν θεραπεύει το κρυολόγημα, όπως πολλοί πιστεύουν, είναι ουσία που ενισχύει το ανοσοποιητικό, με σημαντική προληπτική δράση.
Οι ανθοκυανίνες επίσης, στα φρούτα και λαχανικά έντονου χρώματος, με την έντονη αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη τους δράση, μπορούν να αντιμετωπίσουν φλεγμονές που σχετίζονται με την αρθροίτιδα, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και τον καρκίνο, ενώ μπορούν να ανακουφίσουν από τα συμπτώματα πόνου.


6. Πράσινα φυλλώδη λαχανικά:
Η βιταμίνη Κ στις πράσινες σαλάτες μας είναι ένα συστατικό με πιθανή παυσίπονη δράση. Ακόμη, η βιταμίνη Κ ενισχύει τη διατήρηση της οστικής πυκνότητας και της υγείας των αρθρώσεων. Φαίνεται πως άτομα με αυξημένη συγκέντρωση βιταμίνης Κ στο αίμα εμφανίζουν οστεοαρθροίτιδα σε μικρότερα ποσοστά. Το σπανάκι και το μπρόκολο είναι λαχανικά πολύ πλούσια στη βιταμίνη αυτή. Προσοχή πρέπει να δείξουν άτομα που προσλαμβάνουν  αντιπηκτικά, καθώς η βιταμίνη Κ έχει την αντίθετη δράση.



7. Πράσινο τσαι:
Οι κατεχίνες στο πράσινο τσαι φαίνεται πως προστατεύουν τους χόνδρους και τα οστά, απαλύνοντας τα συμπτώματα της αρθροίτιδας. Μάλιστα αποτελέσματα μελέτης που έγινε σε πειραματόζωα, έδειξε πως η δράση των κατεχινών μειώνει τη σοβαρότητα της ρευματοειδούς αρθροίτιδας, ενισχύοντας το ανοσοποιητικό σύστημα και ενισχύοντας τη δράση των αντιφλεγμονωδών ουσιών στο σώμα.


8. Κρασί:
Ουσίες στο κρασί και τα σταφύλια, όπως η ρεσβερατρόλη, φαίνεται να έχουν αναλγητική δράση. Η σύσταση για την κατανάλωση αλκοόλ είναι: 1 μερίδα ημερησίως για τις γυναίκες και 2 μερίδες για τους άνδρες.





Τροφές που καλό είναι να αποφεύγονται σε περιόδους έντονου πόνου είναι το γρήγορο φαγητό, τα επεξεργασμένα τρόφιμα, τα απλά σάκχαρα και οι πηγές τρανς λιπαρών, όπως τα τηγανισμένα έλαια. Οι τροφές αυτές αυξάνουν το οξειδωτικό στρες στον οργανισμό και επιτείνουν την φλεγμονώδη κατάσταση. Επίσης, η καφεΐνη στον καφέ και το τσάι προκαλεί υπερδιέγερση του νευρικού συστήματος, που πιθανώς να επιδεινώσει το αίσθημα του πόνου ειδικά αυτού που οφείλεται στη δυσμηνόρροια.

Τι είδαμε λοιπόν; Τα αντιοξειδωτικά της τροφής παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο, λόγω της αντιφλεγμονώδους δράσης τους. Επίσης το μαγνήσιο, οι βιταμίνες C, D και K μπορούν να μειώσουν τα συμπτώματα πόνου και να προστατέψουν από ασθένειες που προκαλούν πόνο. Τα μυρωδικά και τα μπαχαρικά, είτε ως αφεψήματα είτε αν τα προσθέσουμε στο φαγητό μπορούν επίσης να καταπραΰνουν συμπτώματα πόνου.  Έτσι, με ένα σύνολο συνηθειών μπορούμε να περιορίσουμε την λήψη φαρμάκων, η κατάχρηση των οποίων οδηγεί σε απευαισθητοποίηση του οργανισμού στη δράση τους και πολλές ακόμη αρνητικές επιδράσεις.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...