Τετάρτη, 23 Νοεμβρίου 2011

Κορεσμένα λιπαρά και χοληστερόλη: Τυρί Vs βούτυρο

Καιρό τώρα ξέρουμε πως η αυξημένη κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών αυξάνει τα επίπεδα της LDL-χοληστερόλης στο αίμα, αυξάνοντας τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα. Και όταν λέμε κορεσμένα λιπαρά εννοούμε τα λιπαρά ζωικής προέλευσης, που υπάρχουν σε μεγάλες ποσότητες στο βούτυρο αγελάδος, τα τυριά, το κρέας.

Όμως γεννάται το ερώτημα. Όλες οι πηγές κορεσμένου λίπους είναι το ίδιο επικίνδυνες; 

Πολύ πρόσφατη κλινική μελέτη έρχεται να δώσει την απάντηση σε αυτό το ερώτημα. Οι ερευνητές έθεσαν σε αντιπαράθεση 2 σημαντικές πηγές κορεσμένου λίπους, το τυρί και το βούτυρο. Ερευνητικός τους στόχος ήταν να συγκρίνουν τα αποτελέσματα 2 διαιτών, με ίση ποσότητα διαιτητικού λίπους. Η πηγή κορεσμένου λίπους στην μία ήταν το τυρί ενώ στην άλλη το βούτυρο. Θέλησαν να μελετήσουν την επίδραση των διαιτών στα επίπεδα λιπιδίων, γλυκόζης, ινσουλίνης και φλεγμονής.

Η μελέτη εξέτασε 29 άνδρες και γυναίκες οι οποίοι τήρησαν τις 2 δίαιτες για περίοδο 6 εβδομάδων. Οι εθελοντές αντικατέστησαν μέρος του διαιτητικού τους λίπους με τυρί ή βούτυρο, τα οποία ευθύνονταν για το 13% της συνολικής τους ενεργειακής πρόσληψης. (Πρακτικά μιλάμε για περίπου 30g βουτύρου kai 65g σκληρού τυριού)

Τι έδειξαν τα αποτελέσματα; Μετά από 6 εβδομάδες, η δίαιτα "του τυριού" οδήγησε σε χαμηλότερα επίπεδα χοληστερόλης ολικής και LDL σε σύγκριση με τη δίαιτα "του βουτύρου". Μάλιστα, όταν συνέκριναν την πρώτη δίαιτα με μία φυσιολογική δίαιτα χαμηλή σε λίπος, είδαν ότι τα επίπεδα ολικής και LDL χοληστερόλης δεν αυξάνονται.

Το φαινόμενο αυτό προσπάθησαν να εξηγήσουν οι ερευνητές, αναφέροντας πως λόγω του ασβεστίου που περιέχεται στο τυρί, μειώνεται η απορρόφηση λίπους από τον εντερικό σωλήνα. Η μέτρηση όμως του λίπους που αποβάλλεται μέσω του εντερικού σωλήνα φάνηκε ίση κατά τις περιόδους κατανάλωσης τυριού ή βουτύρου, άρα η υπόθεσή τους διαψεύστηκε.



Το συμπέρασμα είναι ότι η κατανάλωση βουτύρου είναι πιο επικίνδυνη στην αύξηση των λιπιδίων αίματος και τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα σε σχέση με την κατανάλωση τυριού. Επίσης, η κατανάλωση τυριού δεν φάνηκε να αυξάνει την χοληστερόλη σε σχέση με μία συνήθη δίαιτα. Αυτό δεν σημαίνει πως μπορούμε να καταναλώνουμε άφθονο τυρί άφοβα (σίγουρα πρέπει να περιορίσουμε το βούτυρο), αλλά αν τα αποτελέσματα αυτά επιβεβαιωθούν από περισσότερες μελέτες, τότε σίγουρα έχουμε ελπίδες! 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...