Παρασκευή, 16 Δεκεμβρίου 2011

Μακροθρεπτικά συστατικά και επίπεδα κορεσμού.

Τελικά παίζει ρόλο η ποιότητα της δίαιτας εκτός από την ποσότητα στη διαχείριση του σωματικού βάρους; Η αλήθεια είναι πως το εάν το βάρος μας θα παραμείνει σταθερό, αν θα αυξηθεί ή θα μειωθεί εξαρτάται από την ποσότητα του φαγητού που καταναλώνουμε, δηλαδή από τις συνολικές θερμίδες που προσλαμβάνουμε. Και η ποιότητα όμως παίζει πολύ σημαντικό ρόλο καθώς η σύσταση της δίαιτας μπορεί να επηρεάσει το ποσοστό του κορεσμού ή την όρεξη.

Μελέτη που διερεύνησε τη σχέση διαιτών διαφορετικής σύστασης σε μακροθρεπτικά συστατικά (πρωτεΐνη, λίπος, υδατάνθρακες) με τα επίπεδα του κορεσμού και τη τροφογενή θερμογένεση συνέκρινε 2 ισοθερμιδικές δίαιτες, δίαιτα υψηλή σε υδατάνθρακες και πρωτεΐνη και δίαιτα υψηλή σε λίπος. Τα άτομα στη δίαιτα υψηλή σε υδατάνθρακες και πρωτεΐνη δήλωσαν υψηλότερα επίπεδα κορεσμού σε σχέση με τα άτομα στην υψηλή σε λίπος δίαιτα. Μεγαλύτερη ήταν και η τροφογενής θερμογένεση (η καταναλισκόμενη ενέργεια μετά την κατανάλωση ενός γεύματος) στα άτομα αυτά [1].

Τώρα για να συγκρίνουν την επίδραση των υδατανθράκων με αυτήν της πρωτεΐνης στον κορεσμό, ομάδα ερευνητών  διερεύνησαν τα επίπεδα κορεσμού μετά από την κατανάλωση ισοθερμιδικών γευμάτων διαφορετικής σύστασης. Το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξαν ήταν ότι η ομάδα που πήρε το γεύμα υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη κατανάλωσε λιγότερη ενέργεια στο επόμενο γεύμα σε σχέση με την ομάδα που πήρε γεύμα υψηλό σε υδατάνθρακες [2].

Άρα για να τα ταξινομήσουμε, το μακροθρεπτικό συστατικό που προκαλεί μεγαλύτερο κορεσμό είναι η πρωτεΐνη, που κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος ως βοηθός στην απώλεια βάρους και τη διατήρηση της μυικής μάζας. Στη λίστα ακολουθούν οι υδατάνθρακες και τελευταίο είναι το ενεργειακά πυκνότερο λίπος.

Τώρα πρόσφατη κλινική μελέτη που δημοσιεύτηκε στο τελευταίο τεύχος του American Journal Of Clinical Nutrition, διαπίστωσε πως και η υφή και γεύση των τροφών παίζει σημαντικό ρόλο στον κορεσμό. Με άλλα λόγια, μικρές αλλαγές στα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά των τροφίμων ή των ποτών, ώστε να γίνουν πιο κρεμώδη και παχύρευστα μπορούν να τα καταστήσουν πιο χορταστικά, χωρίς βέβαια ο μηχανισμός να έχει διευκρινιστεί πλήρως. 

 Επομένως εκτός από την ποσότητα παίζει ρόλο και η ποιότητα, ειδικότερα όταν στόχος είναι η απώλεια βάρους, όπου η ποσότητα είναι κατά κανόνα περιορισμένη αλλά νεότερα δεδομένα αναφέρουν πως κάποιο ρόλο παίζουν και τα οργανοληπτικά συστατικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...